VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD

Permanent Linkod FORUM.CSLA.cz v 24 zář 2014, 12:35

VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD
Vytvořen československými parašutisty při seskoku z vojenského bombardovacího letounu typu Il – 28, nesl trupové číslo TH - 14 . Seskočili dne 21. března 1957 v 8, 59 hod. ve tříčlenné skupině Jaroslav Jehlička, Zdeněk Kaplan a Gustav Koubek, jako příslušníci Svazarmu, kteří současně byli příslušníky ČSLA a záložními důstojníky armády. Výška seskoku 12 580 metrů, padáky otevírali ve výšce kolem 600 - 800 metrů nad terénem. Délka volného pádu 11 660 metrů podle barografu. Seskok byl uskutečněn ve dne na vojenském letišti Boží Dar ( Mladá ) u Milovic. 27. března 1957 skupina provedla seskok z výšky 12 815 metrů v noci na totéž letiště ( délka volného pádu 12 200 metrů ). Oba seskoky byly uznány jako světové rekordy a po dobu více než jednoho roku nebyly překonány.

Obrázek
1. Gusta Koubek po přistání na padáku PD – 47 obklopen celou řadou přihlížejících novinářů a vojáků, kteří při utvoření rekordu pomáhali. Na pravé straně popruhu záložního padáku je vidět válcové těleso provizorně připevněného leteckého palubního výškoměru. Pro seskok měli všichni zvláště upravené zimní letecké kombinézy a vatované rukavice.

Obrázek
2. Jaroslav Jehlička měl na prsou upevněnu kameru. Místo klasického útočného nože VO – 07 má vpravo na záložním padáku PZ – 47 upevněnu loveckou dýku a na horním ploše panelu je připevněna kamera. Obličej měl jako ostatní zakrytý prošívanou maskou a na letecké zimní kukle motocyklistické brýle.

Obrázek
3. Všichni tři, Jehlička, Kaplan, Koubek po ustrojení do nových nepoužitých kombinéz a kompletní výstroje, při pózování pro oficielní fotografy. Rozdílné jsou pouze použité nože na záložních padácích. Pro seskok si výstroj ještě individuelně doplňovali.

Obrázek
4. Koubek a Kaplan po vyjmutí padáků z padákových brašen, upravují padáky pro seskok. Podle dýky „commandos „ na záložním padáku je padák blíže Koubkovi jeho. Dobře je vidět provizorní připevnění leteckého výškoměru na pravém nosném popruhu záložního padáku. Koubek jako Kaplan použil pro seskok jako hlavní padák PD - 47.

Obrázek
5. Koubek, Kaplan a Jehlička( zády ), před oficielním pózování pro fotografy.

Obrázek
6. Jehlička je „ nakládán „ do pumovnice bombardovacího letounu. Při umisťování výsadkářů, jim museli pomáhat příslušníci leteckého personálu a odborníci výsadkové služby.

Obrázek
7. Naložená pumovnice ukrývá všechny tři výsadkáře v pořadí Jehlička, Kaplan, Koubek. Sedí zády ke směru letu, na provizorních plátěných popruzích upevněných kovovými oky do odpalovacích třmenů, kterými bývaly odpoutávány pumy.

Obrázek
8. Gustav Koubek přistál po úspěšném rekordním denním seskoku. V pozadí je vidět stojánku letounů na letišti Boží dar. Příslušníci leteckého personálu a výsadkové služby pomáhají „ uzemnit “ padák PD - 47.

Obrázek
9. Před seskokem byli výsadkářům do kapes kalhot vloženy barografy k zaznamenání průběhu seskoku. Při této činnosti asistovali příslušníci VLZÚ. V pozadí připravený bombardér.

Obrázek
10. Poslední kontroly a úpravy výstroje před nástupem do pumovnice. Na levém rameni zimní kombinézy byly našity zvláštní kapsy, ve kterých byly uloženy další přístroje KAP – 3P. Jejich vyústění vedlo na levou ruku. Ukončení bylo provedeno smyčkou, umístěnou na ukazováček ruky. Zařízení bylo pomocné a zabezpečovalo další upozornění parašutisty, na dosažení plánované výšky otevření padáku, při volném pádu. Přístroj prostě trhl prstem.

Obrázek
11. Přistává Jarda Jehlička. V popředí jeden z bombardovacích letounů na stojánce letiště.

Obrázek
12. Poslední úpravy výstroje před nasednutím do pumovnice. Dobře jsou patrny hadice, které výsadkářům umožňovaly dýchání na palubě letounu. Za přeletu k místu seskoku si na signál z kabiny museli hadice odepnou a přepnout na vlastní zdroj kyslíku. Potom nasadili brýle a v poloze, ruce na záložním padáku, vyčkali otevření pumovnice a uvolnění sedacích popruhů. Kaplan s Koubkem se pokusili po opuštění letounu udržet ve dvojici. To se jim však nepodařilo a tak všichni tři padali po dobu volného pádu samostatně. Oba seskoky byly úspěšné a po dobu více než jednoho roku nebyly překonány.

Obrázek
13. Koubek, Jehlička s pilotem letounu a Kaplanem po úspěšném provedení rekordního seskoku.



Zdroj: pplk. Petr Čejka

2 Comments Viewed 235871 times
komentářů

Re: VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD

Permanent Linkod CEJEN v 24 zář 2014, 12:37

Ještě chybí dodat,že Gusta Koubek ukončil život v Kroměříži na letišti.Pád letadla byl způsoben neodstraněním zajištěných přistávacích klapek.Čili chyba pilota a personálu letiště.Gusta byl můj instruktor ve Zlíně a ve Val,Meziřičí-.
CEJEN
 
Příspěvky: 124
Registrován: 17 zář 2014, 15:00
Blog: View Blog (0)

Re: VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD

Permanent Linkod CEJEN v 24 zář 2014, 12:37

Malé doplnění získaných podrobností :

Kapitánem letounu, který parašutisty vysadil byl major Jaroslav Hájek , pilot letadla kapitán Milan Mixa, letovod nadporučík Ladislav Kaplan.

Rychlost vysazení – 580 km / hod.

Počáteční rychlost parašutistů po opuštění pumovnice, byla 360 km/hod., ta se vlivem odporu vzduchu snížila na polovinu před otevřením padáku.
CEJEN
 
Příspěvky: 124
Registrován: 17 zář 2014, 15:00
Blog: View Blog (0)

Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Google [Bot]