FORUM.CSLA.CZ | |
http://forum.csla.cz/blog.php?u=58&b=181&r=45&sid=f54c743a718c1ca4da08877f38c51ee0 |
Autor: | FORUM.CSLA.cz [ 24 zář 2014, 12:35 ] |
Blog Subject: | VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD |
VÝŠKOVÝ SKUPINOVÝ SESKOK PADÁKEM - SVĚTOVÝ REKORD Vytvořen československými parašutisty při seskoku z vojenského bombardovacího letounu typu Il – 28, nesl trupové číslo TH - 14 . Seskočili dne 21. března 1957 v 8, 59 hod. ve tříčlenné skupině Jaroslav Jehlička, Zdeněk Kaplan a Gustav Koubek, jako příslušníci Svazarmu, kteří současně byli příslušníky ČSLA a záložními důstojníky armády. Výška seskoku 12 580 metrů, padáky otevírali ve výšce kolem 600 - 800 metrů nad terénem. Délka volného pádu 11 660 metrů podle barografu. Seskok byl uskutečněn ve dne na vojenském letišti Boží Dar ( Mladá ) u Milovic. 27. března 1957 skupina provedla seskok z výšky 12 815 metrů v noci na totéž letiště ( délka volného pádu 12 200 metrů ). Oba seskoky byly uznány jako světové rekordy a po dobu více než jednoho roku nebyly překonány. ![]() 1. Gusta Koubek po přistání na padáku PD – 47 obklopen celou řadou přihlížejících novinářů a vojáků, kteří při utvoření rekordu pomáhali. Na pravé straně popruhu záložního padáku je vidět válcové těleso provizorně připevněného leteckého palubního výškoměru. Pro seskok měli všichni zvláště upravené zimní letecké kombinézy a vatované rukavice. ![]() 2. Jaroslav Jehlička měl na prsou upevněnu kameru. Místo klasického útočného nože VO – 07 má vpravo na záložním padáku PZ – 47 upevněnu loveckou dýku a na horním ploše panelu je připevněna kamera. Obličej měl jako ostatní zakrytý prošívanou maskou a na letecké zimní kukle motocyklistické brýle. ![]() 3. Všichni tři, Jehlička, Kaplan, Koubek po ustrojení do nových nepoužitých kombinéz a kompletní výstroje, při pózování pro oficielní fotografy. Rozdílné jsou pouze použité nože na záložních padácích. Pro seskok si výstroj ještě individuelně doplňovali. ![]() 4. Koubek a Kaplan po vyjmutí padáků z padákových brašen, upravují padáky pro seskok. Podle dýky „commandos „ na záložním padáku je padák blíže Koubkovi jeho. Dobře je vidět provizorní připevnění leteckého výškoměru na pravém nosném popruhu záložního padáku. Koubek jako Kaplan použil pro seskok jako hlavní padák PD - 47. ![]() 5. Koubek, Kaplan a Jehlička( zády ), před oficielním pózování pro fotografy. ![]() 6. Jehlička je „ nakládán „ do pumovnice bombardovacího letounu. Při umisťování výsadkářů, jim museli pomáhat příslušníci leteckého personálu a odborníci výsadkové služby. ![]() 7. Naložená pumovnice ukrývá všechny tři výsadkáře v pořadí Jehlička, Kaplan, Koubek. Sedí zády ke směru letu, na provizorních plátěných popruzích upevněných kovovými oky do odpalovacích třmenů, kterými bývaly odpoutávány pumy. ![]() 8. Gustav Koubek přistál po úspěšném rekordním denním seskoku. V pozadí je vidět stojánku letounů na letišti Boží dar. Příslušníci leteckého personálu a výsadkové služby pomáhají „ uzemnit “ padák PD - 47. ![]() 9. Před seskokem byli výsadkářům do kapes kalhot vloženy barografy k zaznamenání průběhu seskoku. Při této činnosti asistovali příslušníci VLZÚ. V pozadí připravený bombardér. ![]() 10. Poslední kontroly a úpravy výstroje před nástupem do pumovnice. Na levém rameni zimní kombinézy byly našity zvláštní kapsy, ve kterých byly uloženy další přístroje KAP – 3P. Jejich vyústění vedlo na levou ruku. Ukončení bylo provedeno smyčkou, umístěnou na ukazováček ruky. Zařízení bylo pomocné a zabezpečovalo další upozornění parašutisty, na dosažení plánované výšky otevření padáku, při volném pádu. Přístroj prostě trhl prstem. ![]() 11. Přistává Jarda Jehlička. V popředí jeden z bombardovacích letounů na stojánce letiště. ![]() 12. Poslední úpravy výstroje před nasednutím do pumovnice. Dobře jsou patrny hadice, které výsadkářům umožňovaly dýchání na palubě letounu. Za přeletu k místu seskoku si na signál z kabiny museli hadice odepnou a přepnout na vlastní zdroj kyslíku. Potom nasadili brýle a v poloze, ruce na záložním padáku, vyčkali otevření pumovnice a uvolnění sedacích popruhů. Kaplan s Koubkem se pokusili po opuštění letounu udržet ve dvojici. To se jim však nepodařilo a tak všichni tři padali po dobu volného pádu samostatně. Oba seskoky byly úspěšné a po dobu více než jednoho roku nebyly překonány. ![]() 13. Koubek, Jehlička s pilotem letounu a Kaplanem po úspěšném provedení rekordního seskoku. Zdroj: pplk. Petr Čejka |
Autor: | CEJEN [ 24 zář 2014, 12:37 ] |
Ještě chybí dodat,že Gusta Koubek ukončil život v Kroměříži na letišti.Pád letadla byl způsoben neodstraněním zajištěných přistávacích klapek.Čili chyba pilota a personálu letiště.Gusta byl můj instruktor ve Zlíně a ve Val,Meziřičí-. |
Autor: | CEJEN [ 24 zář 2014, 12:37 ] |
Malé doplnění získaných podrobností : Kapitánem letounu, který parašutisty vysadil byl major Jaroslav Hájek , pilot letadla kapitán Milan Mixa, letovod nadporučík Ladislav Kaplan. Rychlost vysazení – 580 km / hod. Počáteční rychlost parašutistů po opuštění pumovnice, byla 360 km/hod., ta se vlivem odporu vzduchu snížila na polovinu před otevřením padáku. |
Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] | |
Powered by phpBB © 2002, 2006 phpBB Group www.phpbb.com |
Blogs powered by User Blog Mod © EXreaction www.lithiumstudios.org |