Re: Návod na práci s náramkovým výsadkářským kompasem ČSLA
Napsal: 13 zář 2014, 21:30
Náramková busola vz.
Pokud jde o fosforovou ( fosforeskující ) barvu, její záření je skutečně omezené a časem přestalo fungovat. Protože jsme na letišti měli detašovanou letku An 2, dařilo se nám čas od času od mechanika sehnat trochu barvy, kterou jsme pak opravovali nesvítící busoly, ale natírali jsme i miřidla u samopalů a kulometů, před tím, než nám dodali nástavná miřidla pro noční střelbu, která však stejně nefungovala.
A nyní další funkce busoly, které jsem ještě nepopsal.
· Určení pochodového směru v terénu. Je li dán azimut otáčíme busolou tak, až šipka magnetky směřuje proti vrcholu trojúhelníkové značky.Potom nastavíme čítací rysku na daný azimut. Průhledem přes miřidla se určí přesný směr tím, že určíme v daném směru libovolný, nápadný předmět viditelný z různých míst trasy po které budeme postupovat. Za pochodu správnost musíme kontrolovat.
· Určení azimutu je li dán pochodový směr. Jako v předchozím případě orientujeme busolu na sever.( Šipka magnetky směřuje proti vrcholu trojúhelníkové značky ).Pak otáčením nádobky s kapalinou zamíříme pomocí miřidel do udaného směru a proti čítací rysce se na hlavní stupnici vyčte azimut.
· Určení hodin podle slunce. Buzolu zorientujeme na sever.Po ustálení magnetky otáčíme nádobkou s kapalinou tak, aby stín černé čáry na víku ( je to ta co spojuje mušku s hledím ) vržený na bílou plošku vnitřní stěny nádobky se dotýkal spodní červené čárky na dně nádobky. Busola musí být vodorovně. Černá čára pak určí přibližně as na příslušné půlkruhové stupnici. ( Je to složité a nepoužívali jsme to. )
· Určení sklonu. Busola je vodorovně ( bublinka uprostřed kruhu ). Při sklonu 5 stupňů leží střed bublinky na obvodu vnitřního kruhu, při sklonu 10. st. Na obvodu vnějšího kruhu.
Busola byla tím lepší, čím menší měla bublinku. Když svítila, připevňovali jsme si ji na zadní horní část torby, abychom se za tmavých nocí v zástupu viděli. Byly ale případy, že jsme se v zástupu navazovali padákovou šňůrou jeden na druhého, abychom se neztratili.
Pokud jde o fosforovou ( fosforeskující ) barvu, její záření je skutečně omezené a časem přestalo fungovat. Protože jsme na letišti měli detašovanou letku An 2, dařilo se nám čas od času od mechanika sehnat trochu barvy, kterou jsme pak opravovali nesvítící busoly, ale natírali jsme i miřidla u samopalů a kulometů, před tím, než nám dodali nástavná miřidla pro noční střelbu, která však stejně nefungovala.
A nyní další funkce busoly, které jsem ještě nepopsal.
· Určení pochodového směru v terénu. Je li dán azimut otáčíme busolou tak, až šipka magnetky směřuje proti vrcholu trojúhelníkové značky.Potom nastavíme čítací rysku na daný azimut. Průhledem přes miřidla se určí přesný směr tím, že určíme v daném směru libovolný, nápadný předmět viditelný z různých míst trasy po které budeme postupovat. Za pochodu správnost musíme kontrolovat.
· Určení azimutu je li dán pochodový směr. Jako v předchozím případě orientujeme busolu na sever.( Šipka magnetky směřuje proti vrcholu trojúhelníkové značky ).Pak otáčením nádobky s kapalinou zamíříme pomocí miřidel do udaného směru a proti čítací rysce se na hlavní stupnici vyčte azimut.
· Určení hodin podle slunce. Buzolu zorientujeme na sever.Po ustálení magnetky otáčíme nádobkou s kapalinou tak, aby stín černé čáry na víku ( je to ta co spojuje mušku s hledím ) vržený na bílou plošku vnitřní stěny nádobky se dotýkal spodní červené čárky na dně nádobky. Busola musí být vodorovně. Černá čára pak určí přibližně as na příslušné půlkruhové stupnici. ( Je to složité a nepoužívali jsme to. )
· Určení sklonu. Busola je vodorovně ( bublinka uprostřed kruhu ). Při sklonu 5 stupňů leží střed bublinky na obvodu vnitřního kruhu, při sklonu 10. st. Na obvodu vnějšího kruhu.
Busola byla tím lepší, čím menší měla bublinku. Když svítila, připevňovali jsme si ji na zadní horní část torby, abychom se za tmavých nocí v zástupu viděli. Byly ale případy, že jsme se v zástupu navazovali padákovou šňůrou jeden na druhého, abychom se neztratili.