Drážní konvoje po CZ č.1

Vše co se týká základní služby i služby VZP

Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

Doprovod tanku T-55A do Nového Jičína.
Jako myšák jsem byl 3x odeslán jako ozbrojený doprovod tanku a do N. Jičína, kde se prováděla generální oprava techniky. Složení doprovodu bylo celkem náhodné až na řidiče tanku, který musel předat všechno vybavení tanku. Nebylo toho moc, bedna „brodička“, bedna s výbavou na léto a zimu a vlastní tank. Ten byl v podstatě už v komatu, měl své odslouženo. Historie každého tanku začínala jako U-uložená technika, Up-uložená provozní technika a P-provozní technika, což vlastně sloužila k výcviku osádek. Tank se navagonoval a osádka s důstojníkem, což byl v tomto případě ppor. „Kódl“ Kadlec se zabydlela v dřevěným vagonu, který sloužil jako noclehárna, strážnice a jídelna:-)). Spát na prohnutý dřevěný lavici nebyl žádný all inclusive v Eliat, ale šlo jen o dvě noci. Dostali jsme konzervy, chléb a kanystr s vodou, nesměla chybět vycházková uniforma a peníze. Naši sestavu zapřáhli do nákladního vlaku, řekli nám číslo převozu a tradááá. Cestou jsme mastili karty, poslouchali radio a při každém zastavení musel určený strážný vystoupit a hlídat oba vagony. Mě se stalo asi tohle. Večer jsme zastavili před Přerovem, všichni spali a tak jsem vystoupil oblečený v maskáčích, opasek se sumkou (cca 60nábojů), bodákem a se samopalem. Zapálil jsem si cigaretu a pomalu se rozkoukával. Od našeho vagonu jsem se trochu více vzdálil a díval se na město ozářené v dáli. Jenže, v tom se souprava rozjela a celkem rychle, nevěřil jsem jaké zrychlení má elektrická mašina. Rozeběhl jsem se a chtěl naskočit na vagon, ale zakopnul jsem a ryl jsem hubou v kamení. Samopal mě praštil přes hlavu a vlak byl v trapu. Co teď? Kousek bylo hradlo a tak jsem k němu zamířil. Noční směna byla fajn, udělali mi kafe a řekli, kdy pojede vlak do Přerova. Nastoupil jsem do osobního vlaku jako trhan, roztržený kalhoty a samopal přes rameno. Lidé koukali co jsem za exota a přitom já byl součástí ozbrojené "hráze proti kapitalismu". V Přerově jsem vyhledal jeden barák, z kterého obsluha šibovala vagony. Řekl jsem jim číslo převozu a že prý tank stojí na 61. koleji. Venku byla Londýnská mlha a říkal jsem si kde najdu 61. kolej v tý mlze. Nenašel jsem naši soupravu, protože ji mezi tím přešibovali jinam. Opět jeden hodný nádražák mi ukázal cestu-takový malý Český Světlonoš:-)), ale nejdřív jsem navštívil bufet, který jsem cestou objevil. Po nalezení vagonu, jsem zbytek vzbudil a ztečí jsme se vrhli na bufet. Bylo to již nad ránem a mlha celkem mizela. Odpoledne jsme konečně dorazili do Jičína, kde jsme se ubytovali a další den nastalo odstrojování tanku a předávaní vybavení. Pracovní den začínal v 7 hodin a končil v půl 4.tý. A pak něco nevídaného, volno do 22 hodin. Takhle to trvalo celých 10 dní. Pak jsme převzali jiný zgenerálkovaný tank, který opět začínal svoji dráhu U-uloženka, přijel lampasák, opět cesta zpět do Čáslavi po železnici a rutina v hlídání tanku před případnými zloději a špióny:-))
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

Znám. Jezdil jsem tam s T 72. Cesta 4 dny. Za to co jsem tam zažil bych asi seděl do dnešní doby. Jen pro zasmání. Jednou dojeli T 55 k předávací budově a my jsme sledovali práci absíka, který naváděl tank těsně vedle vrat. T 55 měla myslím brodící komín vzadu a k tomu tam zůstaly i držáky sudů. Ukázal mu pozdě stop. Jak na to řidič dupnul, tank se zhoupnul a půl zdi bylo v hajzlu. Oni byli zvyklí. Ten rok už to bylo podruhé. Dělal tam nějaký p.Černý (snad se nepletu), chodil v montérkách techniků od letadel a byla s ním dobrá prdel. Mimochodem, čištění nábojové komory a předávání tanku trvalo jednou 6 týdnů. Nějaký machr nás tam objednal uprostřed celozávodní dovolené.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

Jo jo, máš pravdu. Malý komín byl pod sudama a pod ním ještě byla vyprošťovací kláda. A ty zelený montérky tam měli i zkušební řidiči. Celkem to s tankama uměli a při řízení používali gagarina. Jinde jsem jeho použití neviděl, ale to je škoda, protože v pochodovce a hlavně v zimě to byla neocenitelná věc.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

To máš sice pravdu, ale pro jízdu v pochodovce je lepší mít volnou hlavu. Takže standartní vybavení šátek a brýle. Bez toho šátku to nešlo. Prach nebo mráz, to bylo jedno. Myslím, že ve VOP měli tahač z T55 natřený na červeno. Ten děda ani neřadil. Startoval přes spojku a tak to i zhasínal.

Taky si vzpomínám jak jsme na nádraží kradli uhlí z vagonů. Zkoušeli jsme tlačit vagon s tankem (jde to úplně v pohodě) a házeli jsme pod kolo padesátník, až ho to úplně rozválcovalo. Úžasná hygiena a všudepřítomný prach a popílek z kamen. Nekonečné debaty o hovně, karty, snaha porazit tu spoustu času. Teď by se ten prodrbaný čas hodil. Nevím jak T 55, ale T 72 se odevzdávala do šroubku. Všechno vymontovat a předat. Nejhorší byl kanon. Přijel magor s kalibrem, potom tam strčil zrcátko se žárovkou a pravidelně našel rezavé 2/3 nábojové komory. Vytahovat závěrový klín u T 72 to je trošku jiná pakárna než T 55. Ten starý vážil asi jen 36 kg a vytahoval se pravidelně. U T 72 si tu váhu nepamatuji, ale byl o dost těžší a vytahoval se jen mimořádně. Sedl jsem si k veliteli, výtáhnul jsem ho na kolena a dva kluci ho provazem tahali ven. Já jsem se snažil někam schovat, co kdyby to ujelo. Jó, Nový Jičín.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

Já vím, že jsem to už psal, ale jízda v pochodovce při mínus 10 a více byla utrpení:-(( Také jsme sundavali co se dalo a hlavně nebylo pořádný nářadí. Rozborka klínu byla požitkem, dosti málo to umělo.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

Ahoj kluci,závěrový klín do T-72 váží 67kg.V roce 1984 v ráří hned po cvičeníŚtít 84 jsem odjel s NŚ tpr přebírat prvních 8 ks T-72 do Martina.Přebírání proběhlo rychle-byly to funglovky a já byl určen jako velitel převozu zpátky do Loun.Na nádraží jsem si mohl vybrat vagon-u jednoho byly rozbité okna a v druhém bylo nas....Měl jsem s sebou 8 řidičů tanků a tak jsme udělali poradu a protože večer už bylo chladno tak jsme si vybrali vagon s exrementy,uklidili v něm a vyrazili směrem na Bystrici ,Zvolen...Po 4dnech jsme dorazili do Ilavy,kde byl fajn přednosta stanice a ten nás nechal postupně vykoupat v želeřničářském domě.Po sedmi dnech,kdy nám už došly konzervy a jídlo vlak zastavili v Bohušovicích nad Ohří a nádražák řekl abychom vyvagonovali.Byli jsme asi 50km od Loun a tak jsem to odmítl a začal obvolávatKSVD a nakonec po 8dnech jsme konečně ddorazili do naší vyvagonovací stanice Chlumčany u Loun.Docela jsme se svezli.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:41

No Louny - Nový Jičín přes Ústí n. L celkem 4 dny, potom zpátky pro razítko a plnou moc( o tom nikdo nevěděl) a zase zpátky do NJ. První zkušenost je vždycky nejvíc zajímavá. Byla to první T 72 z Loun. Možná si ještě vzpomeneš jak se Jirka ptal pátý den ráno jestli už jsme zpátky. Jsem se smíchy neudržel. Tenkrát jel se mnou ještě anténí kloub jako technik. Vzal jsem si jen maskáče a po týdnu demontáže z nich byly čerňáky. To se tam ještě držel na ubytovně dozorčí. Ráno jsem stál po pařbě před velitelem VOP v těch zasraných maskáčích a měl jsem z prdele kliku, že vojenské vedení podniku už končilo. Tak to nebrali tak vážně. Myslím dvakrát jsem vezl tank do SO a jednou zpátky. A k tomu jsem tam z dobré vůle někomu z béčka předával vyprošťovák T 55. Noční přístroje tam nechtěli a zpátky taky ne, tak jsem je měl ještě 10 let na památku doma.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Drážní konvoje po CZ č.1

Příspěvekod z archivu » 11 zář 2014, 21:42

Zdravím vás kluci:-)) Měl jsem to opravdu za pár, můj ročník šel do civilu a já ten den byl určený jako doprovod tanku do Tábora. V Táboře se tenkrát dělala střední oprava tanku. Opět ppor. Kadlec byl velitelem převozu, já a několik myšáků. Na nádraží v Čáslavi jsem prostě neunesl fakt, že budu muset ještě vydržet 5 týdnů tý šaškárny. Opil jsem se svými bojovníky co již v civilu odjížděli na vždy domů, pak naskočil na vojenský "kovboják", co byl připojený k vagonu, na kterém byla T-55. Další zastávka byl Havlbrod, místo velitelství naší divize. Opět spousta času a tak jsem vyrazil na průzkum. Našel jsem hospodu, pivo dalo pivo a protože jsem slušný člověk, tak jsem svolal zbytek bandy. Nu opravdu jsem zakalil solidně, protože se tenkrát nacvičoval spartakyáda a hudba hrála z kultůráku, tak jsme prostě museli vidět ženský. To byl pro nás osvobozující pohled. Pak už cesta v klidu i když jsem trochu nas.ral Kadlece. Ovšem v Táboře vše ok a protože byl po předání hajtry čas, tak opět jsme šli na pivo. V nadražní pivnici jsem poznal jednoho blázna co pracoval na patologii a měl svoji práci opravdu rád. Jak o ní dokázal vyprávět, to by mu asi záviděl i sám smrťák:-)) Při odchodu do civilu jsem předal "průkaz civila" Kadlecovi, ten na něj čekal opravdu dlouho, jenže pro lampióna to nebylo jen tak. Jo jo, ty drážní konvoje:-))
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)


Zpět na Vojenská služba

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků