Sledování leteckého provozu.

Vše co se týká samotné armády

Sledování leteckého provozu.

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 14:50

Do jaké vzdálenosti od státních hranic sledovala ČSLA letecký provoz? Je tu někdo, kdo se tím v armádě zabýval? Díky
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Sledování leteckého provozu.

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 14:50

Vidím, že tu není dlouho žádná odpověď. Tak to zkusím já.

Nebyl jsem VZP ani jiný odborník, ale sloužil jsem 5 let po revoluci ve Zbirohu jako záklaďák.

A tam byly stažené udaje z "Tamar" umístěných na Kříženci, v Nakléřově a v samotném Zbirohu.

Bylo to na uzavřeném pracovišti, kterému se říkalo informačka. Jednou jsme tam dělali úklid.

Tam jsem viděl na počítačích a na takové velké tabuli na zdi údaje o letadlech z celé Evropy.

Mnichov, Anglie, Bosna .... Toto mi pak potvrdil i můj velitel, že letadla nad Bosnou tam skutečně

běžně sledují. Tenkrát byl v Bosně nějakej šrumec. Víc toho nevím. Čau.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Sledování leteckého provozu.

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 14:50

Pro všechno co se děje na Zemi a v blízkém vesmíru platí fyzikální zákony. Takže pro představu, radar na Zemi vyzáří elektromagnetický paprsek vodorovně podél povrchu tj. náměr 0 stupňů. Země je kulatá, takže se vzrůstající vzdáleností je tento paprsek stále více nad povrchem. Pro představu ve vzdálenosti 27 km je paprsek již 1 metr nad povrchem. Běžná letecká činnost probíhá ve výškách okolo 10 km, takže letadlo (cíl) ve vzdálenosti cca 320 km vidí jen paprsek ve výšce cca 10 km, když je cíl níže, tak jej již nevidíš, je za obzorem. Pokud je radar na letadle ve výšce 10 km, tato vzdálenost se může zdvojnásobit. Běžné radary v síti protivzdušné obrany měly dosah cca 350 km, tzn. kruh o průměru 700 km, ale na těchto hranicích viděly jenom vysokoletící cíle. Tyto tzv. přehledové radary předávaly do sítě informace o cílech dá se říci nad celou střední Evropou. Z osobní zkušenosti vím, že radar P-12, který jsme měli u Bratislavy ( v hluboké totalitě)nám vodil cíle nad severní Itálií. Protiletadlový komplex potom dostal přidělený cíl, který letěl v náletovém směru a ve vzdálenosti cca 150 km si jej převezme pomocí svého naváděcího radaru, kdy ho sleduje a případně navede na něj raketu. U komplexů raket dalekého dosahu až 250 km cíl sleduje radar s větším dosahem. A opět platí fyzika, kdy jsou zde veličiny jako rychlost a čas jak cíle, tak i rakety, aby se vzájemně potkaly.

Pokud jsi viděl záznamy z Bosny, tak to bylo ze sítě, nemohl to vidět pozemní radar z ČR
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Sledování leteckého provozu.

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 14:50

Tento článek jsem napsal již v minulosti a poskytl stránkám cspvo (československá protivzdušná obrana ) , kde je již publikován, ale myslím, že jej můžu poskytnout i na tyto stránky, pro dokreslení služby na útvarech protivzdušné obrany státu v době již téměř zapomenuté.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nejprve děkuji za tyto stránky a diskuse, které i po letech vybaví zasunuté vzpomínky, a především, že zde uváděné příspěvky a články jsou prosty primitivního politického hodnocení naší historie.
Protože jsem v letech 1974-1976 sloužil v PVOS, nejprve jako žák ŠDZ Karviná a poté u 186. PLRP Pezinok, 4. odd. VU Dunajská Lužná ( nedaleko Slovnaftu Bratislava) tehdy vyzbrojen komplexem Dvina jako velitel palebné čety (podporučík zákl. služby) zažil jsem osobně NVP (narušení vzduš. prostoru) a o okolnostech bych se chtěl podělit s ostatními. Vzhledem k odstupu času si již nepamatuji přesná data a údaje.
Někdy v červnu 1976 bylo uskutečněno cvičení PVO v rámci celé Varšavské smlouvy, které trvalo čtyři dny. V této době se náš 4.odd. nacházel ve dvacetiminutové hotovosti, v době od 04.00 do 18.00 hod. byla vyhlášená bojová pohotovost, čas se počítal podle moskevského času. V průběhu dnů samozřejmě všechny obsluhy byly na svých místech, PA se skoro celý den vrtělo, ale tehdy jenom směrem k východu. Na obrazovce přehledového P-12 se přesouvaly cíle z Maďarska do Polska, z Polska k nám, z Ukrajiny do NDR, planšetistovi již z toho brněla ruka. Letadla na živo jsme ale neviděli, protože když se podíváte na na mapu, tak jsme byli cca 3 km od Maďarska a cca 12-15 km přes Petržalku do Rakouska, přesto jeden den se přes nás dopoledne přehnaly dva Suchoje s hvězdami asi v 2 km a hezky obloukem proletěly přes Petržalku a Děvín. Už si nepamatuji, zda rakušáci nejak reagovali. Náš velitel pplk. Matůš C. byl velký aktivista a činnost intenzívně prožíval, čímž byl známý v éteru, vyběhl z VS a sledoval ten průlet a sám hlásil na VS do Hlohovce " Vozduch". Když však v 18.00 odhoukala siréna poplach, tak všichni samozřejmě úplně vypnuli, protože od rána toho měli plné kecky. V těch dnech bylo krásné počasí sem tam nějaký cirus, pěkně teplo, takže každý se snažil vypadnout z rozpálených kabin ven. Vojáci se povalovali po trávě na okopech nebo kolem maringotek ( tyto sloužily jako zkrácená, protože objekt C se teprve stavěl a technika byla v polním postavení na poli).
Já jsem byl ubytovaný v C ( objekt komplexu raket a ramp)stále, protože jsem měl spolu s dalším VČ dřevenou buňku hned vedle PA a elektrocentrál. Z maringotky jsem slyšel znělku televizních novin a tuším že tehdy začínaly v 19.15hod. Procházel jsem se mezi kabinami a došel k VS, což byla maringotka přistavená ke kabině navedení, takže se dalo přecházet mezi oběma kabinami. Planšetista seděl mezi dveřmi na zemi a Matůš seděl na la vičce před kabinou. Přisedl jsem si k němu a nadávali jsme, že už by ten bordel měl skončit, že by se rád taky podíval domů. Po chvíli byl slyšet z dálky zvuk malého letadla. Někdy se stalo, že nad naším oddílem proletělo letadlo, ale to byly dopravní latadla při startu z Blavy, ne v tomto kurzu. Okolní kabiny nám bránily v rozhledu, ale Matůš zpozorněl. Když se objevil letoun v našem zorném poli, měl kurz cca severovýchod a letěl od Petržalky, prohodil jsem ironicky " američani nás jdou zkontrolovat". Jednalo se o civilní Cesnu, výška cca 300-500 m, přímý kurz žádné manévrování, obloha jasná chvíli před západem slunce. Po tomto Matůš vyskočil jako odjištěné péro a vykřikl " naozaj!!!" Dvěma skoky byl v maringotce a křičel na pátrače čo to je za ciel!!! Ten byl vyjevený, že v éteru je ticho. Matůš popadl interkom a řval na VS do Hlohovce, že přes nás proletěla Cesna na kurzu z Rakouska a nikdo nedává souřadnice. Protože interkom byl ve všech kabinách, tak to bylo slyšet ze všech tlampačů. Na vlastní uši jsem slyšel jak důstojník z VS říká, " Matůš ty kokot, tobě jebe z toho tepla, čo tam zase vyvádíš?" To mohlo být asi 19.25 hod. SEČ. Matůš ještě jednou řval a udával údaje Vozduch. VS mu odpovídal, že se asi zbláznil, že si z nich střílí, a VS ještě oponovalo, že odpoledne nekde na Žitném ostrově měl létat nějaký Čmelák, že Matůš nepozná Čmeláka. S nadávkami a uraženou ješitností si velitel zase sedl na lavičku. Protože celá směna slyšela ten výstup, tak to bylo velké halo a všichni se začali rojit kolem našeho VS. Aby Matůš zachoval dekorum zařval na obsluhu přehledového RL P-12 co stál nedaleko, ať to nahodí, že se podívá co se bude dít. Rovněž tak na strojníka EC, který seděl na schůdkách rozvodné kabiny, aby nastartoval a nahodil napětí na kabiny, v případě BČ by náš provizorní kabel nebyl schopen kabiny i bez ramp utáhnout. Toto trvalo cca 5 min. a směna byla na místě po neobvyklém vyhlášení BP, všichni byli vyjevení co se děje, protože cvičení pro dnešek skončilo. Na přehledové obrazovce P-12 se objevil cíl v prostoru někde mezi Trnavou a Piešťanami. Mezi tím z interkomu zaznělo heslo pro BP a VS Hlohovec se jakoby probudilo, Matůš jim nyní vítězoslavně vrátil ty kokoty, že na ně nebude čekat a začal jim dávat souřadnice z naší P-12, protože nikdo v celé síti PVO o žádném letadle nevěděl a nesledoval je. Matůš řval vzrušením a požadoval " pridělení ciela ku zničení!!!" V těch letech na všechny potenciální narušitele v prostoru od Jindřichova Hradce po Petržalku startovala hotovost z Mošnova. Ovšem tentokrát to byl opravdu šrumec. Cca 1-2 min. po oficiálním vyhlášení poplachu se na obrazovce nad Moravskou Bránou objevily tentokrát dvě značky a pátrač, který vynášel trasu na planšet dělal úsečky dvakrát tak dlouhé než obyčejně. Ty Migy musely mít dlouhej oheň u zadku. Za pár otoček přehledového RL přeskočily Beskydy a byly u Trnavy. V té době se Cesna již otočila, vracela mezi Trnavou a Bílými Karpatami směrem k Bratislavě, To bylo 19.47 hod. Ty Migy měly asi co brzdit, protože ji přelétly ale otočkou ji znovu dostihly a potom v okruzích ji eskortovaly až do Bratislavy, kde ji donutily přistát kolem 20.00 hod. Když byl poplach odvolán, EC ztichly celá obsluha ještě seděla na svých místech a panovalo jakési divné ticho, dívali se po sobě a kupodivu nebyly slyšet nadávky a výlevy, jak to bylo obvyklé. Teprve po chvíli se mezi sebou začali všichni bavit a rozebírat vlastně co se stalo. Matůš byl zamlklý a zřejmě se mu v hlavě honily všelijaké myšlenky co ho čeká, zda to bude pojeb či pochvala, to bylo zatím ve vzduchu.
Nedaleko našeho oddílu u obce Rovinka byl útvar RTV, kde byly velké přehledové RL, kde rovněž museli narušitele vidět jenom očima, ale tehdy asi všichni užívali krásného podvečera po cvičení. Jenom kolega, který druhý den jel s gazíkem z Bratislavy na oddíl mi říkal, že zrovna když jel kolem odbočky u Rovinky k RTV, tak tam odbočovala kolona několika T 603 a za okny to byly samé zlaté zahrádky s velkýma hvězdama. Nechtěl bych být tehdy na tomto útvaru.
Po několika dnech celý oddíl nastoupil a přijeli nějací potentáti, už nevím zda to bylo z MNO či velitelství PVOS a byl přečten slavnostní rozkaz. Pplk. Matůš C. dostal pochvalu před nastoupenou jednotkou od MNO, myslím i finanční odměnu, strojník od P-12 dostal koženou tašku a písemnou pochvalu a operátor P-12, který jako první vyhledal a předal narušitele do sítě PVO dostal náramkové hodinky s věnováním od ministra obrany. Já jsem stál vedle své čety, i když jsem nebyl nijak odměněn, cítil jsem přece nějaké uspokojení, že tím výrokem " o kontrole američanů jsem to spustil".
Později jsem se dověděl od VKR, že osádku tvořili dva muži z nichž jeden byl údajně bývalý pilot USAF. Jak osádka dopadla nevím. Zřejmě to byla pěkně naaranžovaná provokace a prověrka schopností naší PVO a celé WS. Jak celý případ skončil jsem se tehdy ze své pozice samozřejmě nemohl dovědět, a myslím že vzhledem k ostudě, která na naši PVOS padla v rámci WS, že v době BOPO se 20 min. prohání u nás cizí letadlo a nikdo o něm neví ( mimo nás), tak tento případ je někde hluboko uložen v archívu. Možná by stálo za to, celý případ osvětlit a publikovat se všemi souvislostmi.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)


Zpět na O ČSLA všeobecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků