námraza

Náčelník generálního štábu ČSLA (1987-1989) odpovídá na Vaše dotazy.

námraza

Příspěvekod záložák » 02 pro 2014, 00:11

Dobrý den pane generále. Venku momentálně řádí námraza, doprava kolabuje (já se málem nedostal domu) a to mě inspirovalo k dotazu. Přihlíželo se k takovýmto klimatickým podmínkám při vyhlášení poplachu? Byly pro to stanoveny nějaké interní předpisy či to záviselo zcela na libovůli oprávněného funkcionáře? A pokud to záviselo zcela na libovůli oprávněného funkcionáře, jaká byla v tomto případě realita? Jaké s tímto máte vy osobní zkušenosti (na obou stranách barikády, tj. na místě velitele útvaru kterému byl vyhlášen poplach tak toho kdo ten poplach podřízenému útvaru vyhlašuje)?
záložák
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18 lis 2014, 12:39
Blog: View Blog (0)

Re: námraza

Příspěvekod Arm Gen VACEK » 07 pro 2014, 17:14

Nebude to asi jednoznačná odpověď. Před vyhlašováním prověrek bojové pohotovosti útvarům jsem vždy v zimních podmínkách sledoval samozřejmě i počasí. Takové prověrky byly hlášeny i nadřízenému stupni velení a nebylo snadné je odvolávat nebo rušit.Vždyť méně příznivé počasí mohlo existovat i v případě "ostré" nezbytnosti pluk poplachem vyvést. A mít zkušenosti i s úrovní vycvičenosti k přesunům za takových nevýhodných podmínek bylo potřebné, aby byly do budoucna řešeny mnohými opatřeními u všech útvarů, které počasí alespoň přijatelně eliminovaly. Bylo tedy na rozhodnutí toho, kdo prověřoval. V takovém případě jsem s velitelem útvaru při jeho příchodu jednal tak, aby v kritické situaci byly zachovávány především otázky bezpečnostní a bylo na nás, prověřujících, abychom při hodnocení časových limitů k tomu existující podmínky alespoň částečně uznávali. Takové pokyny měla i rozhodčí služba.
Ve funkci velitele divize jsem takovou prověrku rovněž prožíval a přístup k hodnocení s určitou tolerancí prověřujícím velitelstvím ZVO byl pro mě i určitým poučením, jak postupovat. Takový přístup jsem později zvolil i v případě prověrky 1.tankové divize. U útvarů a svazků s největším druhem tankové techniky to bylo zvláště nezbytné. Řidiči tanků byli sice velmi dobře vycvičeni, ale převážně v jízdě v terénu a méně už za zcela takových podmínek, jakými byly zledovatělé silnice 1.i 2.trídy.
Ještě složitější bylo vyhlašování a řízení mobilizačních cvičení svazků a útvarů, kdy bylo povoláno i značné množství vozidel z NH i předurčených řidičů na pásová vozidla, z nichž většina je třeba už 3-4 roky neřídila. Byl-li čas, předešlo se ztrátě praxe tím, že odjezdili jenom pár kilometrů na posádkových cvičištích a řídili potom vozidla docela obstojně.
Uživatelský avatar
Arm Gen VACEK
 
Příspěvky: 812
Registrován: 29 srp 2014, 16:08
Blog: View Blog (0)


Zpět na Armádní generál Miroslav Vacek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků