Neumím si ty naše tehdejší týlaře představit ...

Náčelník generálního štábu ČSLA (1987-1989) odpovídá na Vaše dotazy.

Neumím si ty naše tehdejší týlaře představit ...

Příspěvekod z archivu » 03 zář 2014, 21:29

Dobrý den pane generále,

oceňuji Vaši odbornost a vážím si Vaší schopnosti analyzovat a odpovídat na otázky, které jsou Vám zde anonymně kladené. Jste podle mě nejlepší velitel, kterého ČSLA v 80-tých měla, i když jste politickým přesvědčením v jiném spektru než já - což samozřejmě spolu nesouvisí, ale předesílám to.

Souhlasím s Vámi, že ,,…Není nic těžšího než tvrdit, kdo by ve válce vyhrál. Je dobře, že k válce nedošlo..…,,. Dnes po cca 25 letech jsou ale dostupné informace z obou stran tehdejšího předpokládaného konfliktu, které mně osobně svádí k zamyšlení, jak by to asi dopadlo.
Myslím, že v případě útoku WS - což nelze v dobách tuhého ,,brežněvismu,, vyloučit, by postup do Evropy byl velmi tvrdý, rychlý a nekompromisní. Za předpokladu, že by nebyly použity oboustranně jaderné strategické zbraně, by se WS během krátké doby zastavila až u Atlantiku v Portugalsku a to zcela vážně - jenomže. Jenomže těch několik dní by bylo nezbytné, tuto obrovskou údernou sílu logisticky z týlu zabezpečit - munice, PHM, atd.atd. … A tady by nastal kámen úrazu. Tehdejší týlový velitelský sbor ČSLA by takovouto obrovskou operaci nezvládl, prostě ti lidé na to neměli. Všichni ti týloví náčelníci od útvarů - systém počítání prostěradel, prostěradlo sem, prostěradlo tam, až po úroveň velení armády - počítání vagonů stejným způsobem jako ta prostěradla u útvarů … Byli to zpravidla podle mého názoru svými rozhodovacími a řídícími schopnostmi ti nejhorší, které ČSLA měla a to i v 80-tých letech. Dnešní logistické metody řízení v AČR a důraz na ně, byl už zcela logicky součástí metod velení v NATO. Myslím, že to by byl náš tehdejší kámen úrazu…
Uvedu konkrétní příklad :
http://www.vhu.cz/cviceni-stit-1984-hromadny-vzlet -na-letisti-v-zatci/

Je fakt, že 72 mašin - dva kompletní pluky - protivzdušné obrany, do 5-ti min. najednou ve vzduchu, je obrovská přehrada. A to měla být 1. skupina. Každá z mašin s ,,bakem,, pod sebou by tam vydržela s rezervou cca 50 min. Zabezpečit lokačně a radiotechnicky ten ,,šrumec ,,nahoře klobouk dolů. Horší by to bylo s ,,příjmem,, 72 mašin a s přípravou k opakovanému vzletu - celková kontrola po příjmu, dotankování paliva (cca 3500 l i sbakem=252000 l= 25 až 30 cist. T148)+kyslík(V3S)+výměnabrz.padáků, dovyzbrojení (náboje, rakety), výměna prošoupaných pneum. od přistání, startovací zdroje (V3S) - prostě ten denní chleba ILS v součinnosti s letištním praporem ... To by prostě bez diverzifikace mezi Žatcem, Líněmi, Budějovicemi ... nebylo možné.

Druhá skupina PO by šla do vzduchu zřejmě z východních letišť -Mošnov, Přerov ... Frontová letiště Čáslav, Hradec, Náměšť ... tak tam by se už připravovaly jiné mašiny k jiným úkolům. Prostě mazec a neumím si ty naše tehdejší týlaře představit ...

Přeji Vám hodně zdraví pane generále.
Ing.Jiří Novák, kpt.v zál.,ILS
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Neumím si ty naše tehdejší týlaře představit ...

Příspěvekod Arm Gen VACEK » 03 zář 2014, 21:36

Pane inženýre, jste jeden z mála tazatelů, který se nebojí pod své kritické názory na úsek svého života v ČSLA podepsat. Vaše hezká slova na moji činnost v armádě mi sice dělají dobře, ale musím Vám říct, že sám se ani v té odborné vojenské problematice tak vysoce nehodnotím. Neberte moji odpověď jako snahu Vás přesvědčovat, abyste svůj názor na týlové zabezpečení odsoudil zcela jednoznačně jako naprosto katastrofální. Usuzuji, že jste byl odborníkem v týlové letištní službě a nemohu Vám dokazovat, jak by vše probíhalo v případě válečného konfliktu uspokojivě.Snad dovolíte, abych zopakoval některé své názory, které jsem už mnohokrát vyslovil nebo i napsal. Proti nám stálo tak velké uskupení NATO, které by asi zabránilo i často vzpomínanému názoru, že bychom vyšli až k Atlantiku. Úloha ČSLA by nebyla tak grandiózní, jak píšete. Po splnění úkolů v obranné operaci zabezpečit přenesení bojů v úseku našeho frontu přes SH, tam zabezpečit zasazení jiných vojenských uskupení (třeba PRIKVO) a zabezpečit mu levý bok útočné sestavy. Takže takový úkol by i ty naše týlové služby spolehlivě splnily. Nevím, co je Vám známo o povinnostech všech státních podniků, organizací i občanů dělat ve prospěch armády v přípravě na válku a v jejím průběhu. Možná, že byste potom týlové pracovníky neviděl jenom jako počítače prostěradel. Souhlasím s Vámi, že tak jako u všech druhů vojsk naší armády, tak i v týlových orgánech pracovali velmi schopní, průměrní až neschopní lidé.Kdyby došlo k variantě přechodu přímo do útočné operace, měl to být asi za 16. dní východ na ř. Rýn. I to bylo důsledně zplánováno, ale existovalo už poněkud více méně jistých variant, včetně jejich týlového zabezpečení Pokud hovoříte zasvěceně o letištních manévrech a jejich složitém až těžko uskutečnitelném týlovém zabezpečení, musím si dovolím připomenout, že ukázka v Žatci nebyla myšlena , že tak by se muselo odehrávat na všech našich, jestli se nemýlím, asi 17 letištích. Existovala i záložní letiště (třeba na D1, kde se nácvik včetně týl. zab. zkoušel), ale i jinde. Kromě toho nebudu popisovat součinnost s letectvem Polska, NDR, Maďarska, v případě nezbytnosti. K podstatnému pochopení možností Hlavního týlu ČSLA bych mohl uvést stovky jiných důkazů.
Uživatelský avatar
Arm Gen VACEK
 
Příspěvky: 812
Registrován: 29 srp 2014, 16:08
Blog: View Blog (0)


Zpět na Armádní generál Miroslav Vacek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron