OT-810

Vše co se týká tanků, obrněných vozidel, automobilů atd.

OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:18

Dobrý večer chci se zeptat jak to bylo po válce z používáním německých haklů u čsla zajímá mně hlavně to jestli je možné
že by se do nich montovaly motory tatra používaly se pod ozn. ot810
Děkuji z pozdravem Josef Bodnár
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:18

Ano, bylo to tak.Vyráběly se "v licenci" měly jinak uspořádané boční pancíře a byly v nich motory Tatra.V šedesátých létech byly u motostřelec-kých a dalších jednotek, já jsem je zažil u průzkumných praporů, kde byly začleněny v sestavě pozemní průzkumné roty, v četě byly 3 ks, výzbroj měly pouze lafetu na lehký kulomet vz. 59.Byly v provozu, tzn. cvičilo se na nich, byly prováděné cvičné jízdy používaly se i na cvičeních.Jednou z tech.slabin OT-810 bylo to,že u motorů "ulítávala" řemenice, která poháněla větrák a dynamo a tím bylo OT nepojízdné.V terénů byly obratné, říkalo se,že kdyby uměly plavat, tak je to nepřekonatelné OT na svoji dobu.Postupem doby se na ně dělala nástavba pro tarasnici a byl použivané jako stihače tanků.Pamatuji se, že na nějakém cvičení průzkumného praporu, který měl v sestavě do sedmdesátých let i tankovou průzkumnou rotu s T-54, tak na cvičení byla sestava průzkumné skupiny 3 OT- 810+ OT-810 spojovací +1 tank T-54 , ktery na závěr činnosti této průzk. skupiny táhl za sebou na laně propojené všechny 4 OT-810, které byly nepojízdné.Někdy v roce 1974 byly ukládány do NZ/nedotknutelné zásoby/, kde byly určené pro vytvářený B utvar (dvojče průzkumních praporů) do kterého byly v případě mobilizace povolávány záložníci z místa bydliště do 48 hodin a byl tak vytvářen záložní útvar. Tyto OT-810 byly ošetřeny, zakonzervovány,(všechny otvory, poklopy a průduchy byly zatřeny speciální voskem a do něho byla zažehlena tkanina), OT-810 bylo vyzvednuté a celé bylo "zasunuto" do ohromného "pytle" z PVC, který byl zavulkanizován a byl z něho vysán vzduch a OT-810 se tak celé položilo pásy na dřevěné lyžiny/fošny. Tuto konzervaci prováděl voj. výzkumný ústav techniky z Doks a udajně jak vzpomínám,takúdajně jedna konzervace stála tehdy asi 15 tisíc Kčs, což bylo dost peněz a přesně za 14 dnů po ukončení této konzervace OT- 810 (asi 20 OT),tak tehdejší MO ČSSR gen. Dzúr vyhlásil ostrou mobilizaci a vše se rozřezalo, odkonzervovalo a OT-810 byla vyvážena po vlastní ose do lesů, kde byly zmobilizovaní záložníci, kterí po tzv. stmelení odjeli na mimořádné cvičení na Boletice.V životě jsem stím nejel, ale protože byla potřebná každá ruka,aby se stihla norma pro vývoz techniky z kasáren, kdo jsme měli řidičák na "velkou techniku" tak jsme vyváželi tyto OT z kasáren, kde jej technici odkonzervovali, nahodili motor, prohřáli ho,řekli mi jak se ovládá,- dej tam trojku a jeď.Sám po městě a dlažbě, klouzalo to, jak se pásy smýkaly,ale muselo se to držet na plynu, ven bylo vidět pouze průzorem-štěrbinou, to jste jen viděli jak lidi mizí z ulice, byl to zážitek, točit volantem, který byl šikmo,ale negativně umístěn, tedy zklopen dovnitř korby a co se nedotočilo, koly,tak se pomáhalo "rajčáky" jako u tanku. Šílené pro ovládání. jafor
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:18

Československá armáda po válce používala stovky německých obrněných transportérů typu SdKfz 251 a 252. Na jejich základě vyvinul n. p. Tatra v 50. letech obrněný transportér OT – 810 se vzduchem chlazeným dieselovým motorem vlastní konstrukce - TATRA. Transportér měl odlišnou nahoře uzavřenou korbu, na článcích pásu neměl gumové „ botky „. Pro přesnost uvádím základní TTD SdKfz 251 – mittlerer Schützenpanzerwagen ( m SPW ). Posádka : 12 osob, váha : 7,8 t, d – 5, 8m, š – 2, 1 m, v – 1, 75m, ve výzbroji 2 ks MG – 34, ráže 7, 92 mm. ( 2000 nábojů ). Motor zážehový ( benzínový ) šestiválec Maybach KL 42 – 100 hp.Osobně jsem se setkal ve Vojenské škole s objemi typy. Zatím co německý transportér měl plachtovou střechu, čs. byl uzavřen pancéřovými " nebesy ". Při cvičných jízdách u německého transportéru docházelo k zahoření motoru a velitel vozu držel mezi koleny tetrachlorový hasící přístroj, odkryl klapku oddělující motor od posádky, nastříkal hasící směs a jelo se dál. Naše transportéry byly nové a neměly žádné poruchy.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:19

Čo je to za kravina : "... Vyráběly se "v licenci" ... "

Ako to bolo po vojne s Sd.Kfz. 251 (v čsl. označení Hkl-6) a s Sd.Kfz. 250 (v čsl. označení D-7) v Československej armáde, si môžete prečítať v časopise Vojenská história č.1 z roku 1999 na str. 92 až 96, v pojednaní Petra Turzu : OBRNENÝ TRANSPORTÉR OT-810.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:19

Čo je to za kravina??? Vzhledem k tomu, že je to v uvozovkách, není to asi myšleno doslovně a pokud se nad tím jen lehce zamyslíme, bude to patrně znamenat, že se z toho vycházelo ...

No, jinak 12 let starý časopis už budeme asi těžko shánět :( Škoda, že jste sám k tomu nenapsal více namísto podivování se nad kravinami.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:19

Časopis je k dispozici v knihovně Vojenského historického muzea v Praze na Žižkově
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:19

Vážený kolega, keby tu niektorí páni nezakladali vlákna ktoré už existovali pred tým, a keby ste pozorne čítali, tak o 14 riadkov nižšie by ste našli vlákno OT-810. To bolo založené ako prvé. A tam si môžete pozrieť aká je to škoda, že som k tomu sám nič nenapísal.

Naozaj by stačilo viac pozornosti a nemuseli by tu byť duálne témy.
P.S. Ak si nemienite pred napísaním svojho príspevku overovať či to čo chcete napísať je aj pravda, tak radšej nič nepíšte.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT-810

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:20

Během své vojenské služby jsem jezdil i s OT 810 a měl jsem dokonce možnost sednout si do originálního t.j. německého Haklu. Měli ho tenkrát jako dekoraci na jednom tankodromu. Pokud jde o uváděnou slabinu tzn. praskání řemenic, přestože jsem najezdil dost kilometrů nikdy se nic podobného nestalo. Skutečnou slabinou byla jízda po zledovatělé silnici, kdy si ótéčko dělalo co chtělo. Největším problémem byla jízda v hlubokém sněhu, protože po pár metrech se nabalil sníh mezi pojezdovými koly a ustřihla se pojistka u pásového napínáku.Po opravě a pár metrech jízdy se vše opakovalo. Pokud jde o špatný výhled pro řidiče, jízda se spuštěným sklopným pancířem předního průzoru byla opravdu problém, ale pokud se pancíř nesklopil nebylo to zase taková katastrofa, pokud se nemuselo kličkovat v lese mezi stromy. Neprůstřelné sklo předního průzoru jsme si tenkrát tajně otestovali.Měl jsem náhradní z originálního Haklu a protože pasovalo bez problémů, to původní jsme tajně otestovali střelou ze samopalu vz.58 Sklo kupodivu vydrželo Řidič OT 810 musel speciální řidičák na polopásová vozidla, normální řidičák na něj nestačil. Mě tenkrát školili v Táboře. Jízdy po Boleticích jsem si za dva roky užil až to nebylo hezké.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)


Zpět na Technika ČSLA

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků