OT 90

Vše co se týká tanků, obrněných vozidel, automobilů atd.

OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:34

Dobrý den, mám následující dotaz - proč byly na přelomu 80. a 90. let u BVP-1 nahrazeny věže s původním 73 mm kanonem věží z OT-64 s velkorážným kulometem ráže 14,5 mm? A údajně to po této úpravě ztratilo schopnost plavby a byly prý i další problémy?
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:34

Tomáš D. reaguje:

Podle toho co jsem slyšel, by to mělo být z důvodu že podle norem BVP s původní ráží spadalo do kategorie lehkých tanků a podle úmluv o počtu zbraní a techniky jsme nesměli mít tolik tanků. Čili se přezbrojilo na BVP-2 (novější s menší ráží) které už nespadali pod tanky ale pod lehkou obrtněnou techniku - nebo tak nějak :o)
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:35

Tankán reaguje:

To kolego pletete dvě věci dohromady. BVP 2 není přestavba BVP 1. Přestavba BVP 1 s věží OT-64 se označuje jako OT-90 a bývá občas nazývána jako "Havlův tank" :-)
Tomáš D. správně nastínil důvody, ty vycházely z tzv. "Vídeňské smlouvy".
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:35

Alexandr reaguje:

Ano, je to tak. BVP1 podle kritérií sovětsko americké smlouvy o odzbrojení patřilo mezi lehké tanky, jejichž počty se měly snižovat. Velení Československé armády se však nechtělo vzdát dobrých bojových vozidel a přemýšlelo jak se vyhnout jejich likvidaci. Protože času na nějaké přemýšlení bylo zoufale málo, rozhodli se z BVP1 prozatím odstranit jen věže a zakrýt plachtou. Později prý v nějakém opravárenském podniku zkusili na místo původní věže namontovat věž z OT64, na kterou se tehdejší smlouva nevztahovala. Vzhledem k tomu, že to bylo konstrukčně možné, vzniklo OT90. Někde jsem slyšel, že OT90 je také nazýván havlovým tigrem :) . Udájně bylo dokonce schopné plavby i když někdo tvrdí že věž z OT64 změnila těžiště vozidla a to již není schopné plavby.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:36

Lukáš D. reaguje:

Při přestavbě vzaly za své elektrické pohony věže původního BVP1 (OT64 to mělo vyřešeno jinak) a co jsem slyšel z dobře informovaného zdroje, bylo zvoleno dost nešťastné řešení a sice nějaký přívodním kabelem (BVP1 - kontakty pod podlahou věže).
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:36

OT 90 je schopen plavby, ale plavební schopnosti jsou horší z důvodu posunu těžiště. Ovšem sám jsem se s nimi nikdy neplavil, ani je ve vodě neviděl. Jinak OT 90 byl o něco lehčí a při jízdě to bylo trochu znát. Označení "Havlovy tygry" se skutečně používalo.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:36

Jak to bylo u OT 90 s pohonem věže?pokud se dobře pamatuji tak OT 64 mělo pohon manuální a předpokládám,že tomu tak bylo i OT 90.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:38

Jak už bylo napsáno BVP-1 bylo definováno jako lehký tank díky 73mm kanonu a proto byly snižovány počty těchto vozidel.Přestože BVP-1již byl začátkem 90.let za zenitem-hlavně kvůli nedostatečnému dostřelu kanonu,nemožnosti střelby na vzdušné cíle a nemožnosti mířené střelby za jízdy,což vše splňovalo BVP-2 jsme všichni velmi těžce nesli mrzačení BVP-1 na OT-90.Přestavba na tyto OT byla naplánována v takovém tempu,že se dělaly i u některých útvarů,které na toto nebyly vybaveny,např. u 3.msp Louny.Zde vybraná skupina přestavěla asi 120 vozidel.Kvalita přestavby odpovídala spěchu,mnohá vozidla nebyla schopna střelby.Přívod el. energie do věže nebyl přes VKU,takže např.sřelec po otočení věže do jednoho směru by se uškrtil na nuře od kukly.Mnohé závady byly pak odstraněny v opravárenském závodě ve Štemberku,v žádném případě ale OT-90 nedosahuje bojových kvalit BVP-1.My příslušníci 1.tankové divize jsme celá 80.léta sledovali,jak se modernizuje výzbroj u útvarů zaváděním T-72,BVP-2-3:msp Louny,dělostřelcipřezbrojovali na 2S1-Gvozdika,pl prostředky S1 nebo S-10 a najednou změnou režimu nastal trend opačný,kdy se kvalitní výzbroj ničila a byla nahrazena technikou horší.Brali jsme to jako výsměch nám sloužícím a na základě toho vznikl pro OT-90 výraz Havlův tygr.Trend ničit to nejlepší pak pokračoval likvidací nejlépe vycvičených a vyzbrojených svazků.Bylo to na objednávku západu?Nevím,ale příslušníci 1.tankové si to mysleli.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:38

Z mého pohledu se určitě nejednalo o záměr zlých reakcionářů ze západu, poškodit naši skoro ještě lidovou armádu. Bylo zkrátka nutné vyhovět smlouvám, které jsme podepsali a okamžitě přezbrojit všechny útvary na modernější BVP-2 prostě nebylo z finančních důvodů možné. Samozřejmě vyvstala i otázka, co s BVP-1 a lepší varianta, než sešrotování byla určitě přestavba na OT-90. Moje ČVO je 101 kulometník OT a OT-90 jsem měl možnost poznat okamžitě po jeho zrození. Je pravdou, že trpělo mnohými nedostatky, bylo lehčí a tím byly zhoršené jízdní vlastnosti. Co se týká věže, oproti korbě byla slaběji pancéřovaná. Kulomety PKT fungovaly od počátku dobře, ovšem s KPVT byly zprvu veliké problémy. Absolvovali jsme několik jízd, aniž by se nám podařilo vystřelit, než se podařilo zbrojířům spárovat součástky ve zbraních tak, aby se nezasekávaly. Na šňůře od kukly se nikdo neuškrtil, ale je pravda, že to mohlo být zkonstruováno lépe. Ale zmínil bych větší problémy, než šňůra od kukly, např. naprosto tragicky málo místa pro nabíječe. Na střelbách jsme jezdili bez bigošů vzadu, takže když nabíječ nabil zbraně natáhl se vzadu na lavici, ale pokud bychom někoho vezli, tak si to neumím představit. S místem je spojena i další svízel - při otáčení věže ozubený věnec zachytával levý rukáv KOŤáka a aby se mohl vyprostit, musel ho vyrvat. KOŤáci jsme se poznali okamžitě, protože všichni jsme měli na levém rameni vyrvaný kus kabátu vzor 85 a taky jsme v tom místě byli od oleje. Taky to, že věž neměla podlahu, která by se otáčela zároveň s ní bylo docela problém, zejména v noci střelec ztrácel orientaci při současném otáčení věže i vozidla a stále mířit do cílového prostoru bylo někdy obtížné. Nakonec se ale některé problémy podařilo odstranit a na OT-90 jsme si zvykli a měli jsme je rádi, možná to bylo i tím, že jsme neměli možnost poznat jinou techniku. Co vím, později vznikly i vylepšené verze OT-90M1 a OT-90M2 řešící problémy, které jsem popsal........
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: OT 90

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:38

O záměrech zlých reakcionářů se asi mohou bavit pouze příslušníci elitní 1 td., která byla v krátkém čase rozbita a postavena na špalky. Havlův tygr byl ve své době totální nesmysl a hazard s penězi daňových poplatníků. Šlo o rakev po všech stránkách a to i v době míru. Tu přestavbu jsem viděl osobně a bylo to k pláči. Naštěstí to nemontovali na T-72 tak se to dalo přežít.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Další

Zpět na Technika ČSLA

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků