Tanky pod vodou

Vše co se týká tanků, obrněných vozidel, automobilů atd.

Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:45

Co všechno zahrnovala příprava tanku k jízdě pod vodou? A byl tank po vyjetí z vody hned bojeschopný nebo bylo potřeba udělat nějaká opatření?
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:45

Zde jsem Vám vytáhl přípravu tanku pro brodění.

První a druhá etapa přípravy k JTPV

1.příprava tanku k jízdě pod vodou:
Ve větší vzdálenosti od vodní překážky se provádí přípravná etapa k JTPV. V této etapě osádka provede kontrolu úplnosti a funkčnosti všech prostředků pro překonání vodní překážky.
Příprava je rozdělena na dvě etapy. První se provádí v případě potřeby ve větší vzdálenosti od vodní překážky a to 3-10km. V ní se provádějí všechny montáže a těsnící práce, ktrých provedení vyžaduje delší čas. Po provedení první etapy je tank jen částečně utěsněný a je schopen překonávat bez těžkostí vzdálenost k vodní překážce. Příprava tanku trvá asi 20-50min.
Ve druhé etapě, která se provádí v blízkosti vodní překážky (max.0,5km) se provede konečné utěsnění a současně zkouška utěsnění tanku. Druhá etapa přípravy trvá asi 10min.
Všechny práce na utěsňování tanku i při demontáži soupravy po ukončení JTPV provádí osádka sama.

První etapa přípravy tanku
-vzdálenost od vodního toku 3-10km
-čas přípravy sai 25min.

Práce 1. etapy:
1. překontrolovat upevnění všech krytů, příklopů a zátek
2. překontrolovat stav povlaku masky kanonu
3. promazat mazacím tukem pouzdra vahadel
4. zkontrolovat správnost a spolehlivost práce klapek čističe vzduchu
5. překontrolovat výfukové potrubí, ejektorové potrubí a vlnovcové spoje
6. doplnit vzduchové láhve na vyšší tlak jak 12MPa
7. demontovat světlomet L2-6 a OV-3-6, reflektory FG a krycí plachtu vozidla
8. zkontrolovat přetlak a podtlak zátky chladiče
9. provést utěsnění otvoru zaměřovače
10. utěsnit šachtu pro přívod vzduchu k spojovacímu převodu
11. zajistit blatníky šrouby
12. upevnit vlečná lana na blatníku vázacím drátem na poproudovou stranu
13. zdemontovat periskop MK-4M a uložit ho do věže a místo něj namontovat komín
14. zkontrolovat stav kovových těsnících příklopů pro utěsnění zadní části korby
15. montáž ochranných klapek výfuku
16. montáž zařízení pro odčerpání vody
17. otevřít záklopku v levé dolní části motorové přepážky
18. nasadit do drážky po obvodu příklopu velitele a nabíječe těsnění z mechové gumy
19. zkontrolovat uzavření mechamismu vypouštění vody z těsnění masky kanonu
20. uzavřít klapku filtrventilátoru ve věži
21. tukem utěsnit všechny díry a otvory
22. kapesní lampu umístit na strop věže
23. přitáhnout na bednách které jsou na blatnících víka pomocí šroubů s křídlovými maticemi
24. sklopit směrový setrvačník PGK-48 do pracovní polohy a přezkoušet jeho činnost

Druhá etapa tanku
-vzdálenost od vodního toku do 0,5km
-čas přípravy asi 10min

Práce druhé etapy:
1. natočit věž tanku dopředu a zajistit proti otáčení
2. uzavřít žaluzie ventilátoru v bojovém prostoru
3. utěsnit kuličkovou dráhu věže
4. připevnit spojovací kabel od sacího komína do zásuvky na pravé bočnici v bojovém prostoru
5. uzavřít kovové příklopy pro utěsnění zadní části tanku
6. utěsnit ústí hlavně kovovým krytem
7. zkontrolovat utěsnění otvoru zaměřovače a utěsnit otvor kulometu
8. překlopit ochranné klapky výfuku do pracovní polohy
9. uzavřít klapky čističe vzduchu
10. provést montáž bojky
11. provést zkoušku těsnosti tanku
12. vztyčit komín do svislé polohy
13. očistit skla pozorovacích přístrojů
14. každý člen osádky si připraví do pohotovostní polohy dýchací přístroj LPP-10
15. kontrola tanku velitelem:
-spojení radiové stanice
-spojení členů osádky THZ
-navádění řidiče pomocí světel
-signální světla na sacím komíně
-pohotovostní stav dýchacích přístrojů
16. uvést setrvačník pologyrokompasu do chodu
17. na rozkaz velitele uzavřít všechny příklopy

Utěsnění korby
- překontrolují se všechny kryty, jejich upevnění, těsnění příklopu řidiče a periskopů řidiče

Utěsnění věže
-zajistit věž proti otáčení a utěsnit kuličkovou dráhu věže
-utěsnit otvor zaměřovače
-utěsnit příklop nabíječe a velitele
-utěsnit otvor kulometu a ústí hlavně kanonu

Upevnění lan
Vyprošťovací lana tanku se spojí spojkou a uloží se na blatník tanku na poproudové straně tak, aby se dalo věží volně otáčet. Lana se připevní vázacím drátem k okům nádrží a k držáku blatníku tak, aby nespadly vlivem otřesů při jízdě. Připevnění musí být provedeno tak, že při tahání za lano směrem vzhůru musí povolit, konce se zavěsí na tažné háky na poproudové straně, přičemž se lano nakroutí páčidlem tak, aby pružilo směrem na spodek háku. Tím se zabrání jeho vysmeknutí z háku při vyprošťování.

Montáž bojky
Lano pr.8mm se připevní na bojku a druhý konec na držadlo na věži ( na poproudové straně)

Tak to by bylo asi vše, víc jsem nevyčetl.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

Po vyjetí tanku z vody bylo potřeba odjistit věž a pootočit ji doprava, uzavřít ventil ventilace a průtokový otvor pro vodu. Tím byl tank připraven ke střelbě z kanónu i kulometu. První výstřel musel být průbojným protipancéřovým podkaliberním nábojem. Z protiletadlového kulometu bylo zapotřebí nejdříve vypustit vodu z hlavně, nábojové komory, zásobníku střeliva a ručního kolečka náměru.

info časopis ATOM
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

chlapi brodil jsem na Labi u Terezina několikrát ale nezdá se mi že by se toho tolik dělalo jak píše kolega no nevím jestli to je pro T - 55 či T - 72
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

No to bude tým, že veľa týchto úkonov sa vykonávalo už v kasárňach a potom sa technika len vyviezla na JTPV (jazdy tankov pod vodou). Zpravidla techniku pripravovali vodiči tzv. prevádzkových tankov, technici jednotiek a opravárenské jednotky u útvarov a tesne pred JTPV.V mieri sa kládol dôraz na vysokú bezpečnosť, preto sa všetko často ešte zdvojovalo, ztrojovalo, stále sa niečo kontrolovalo a to dookola.Na druhú stranu niekedy sa doviezli vodiči tankov iných napr.tzv. rámcových útvarov a títo vodiči len nasadli a odjazdili JTPV, na príprave techniky sa ani nemuseli podieľať.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

Markoli,tež jsem se několikrát brodil na Labi na Nučničkách-pobliž Terezína, s tím rozdílem,že jednotky tam přijížděly za účelem pouze provést výcvik v brodění,a né přípravu techniky na brodění.První jízdy se přece prováděly se širokým komínem,a druhá jízda už s klasickým komínem T-55 A.Ale například při velkých cvičeních,jsme tyto komletní přípravy prováděli,a tpr musel potom brodit.Osobně jsem to zažil jednou na Libavě a jednou na Boleticích
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

Asistovali při brodění potápěči?
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:46

Při každém výcviku HBT byli v pohotovosti potápěči a motorový člun (v 70.letech Tatra 111) alespoň na Labi v Nučničkách to vždycky tak bylo.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:47

....přesná odpověď......
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Tanky pod vodou

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:47

já se nehádám jen konstatuji co jsem viděl jinak se jezdilo pouze s velkým komínem aspoň za nás
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Další

Zpět na Technika ČSLA

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků

cron