Stránka 11

Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 22:59
od z archivu
Mám takový dotaz: najezdil jsem v tanku a BVP několik desítek kilometrů a nikdy mě nenapadlo, kde se bral vzduch potřebný k dýchání pro osádky. Zní to asi hloupě, ale kudy se vzduch dostal do uzavřenýho bojového prostoru.

Příklad:

1. Osádka jede v bojovce bez zapnutýho ventilátoru pro odsávání povýstřelových plynů, zakrytý kanon, kulomet a TŠ gumovými kryty.

2.osádka jede v bojovce na střelnici se zapnutým ventilátorem pro odsávání povýstřelových plynů.

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 22:59
od z archivu
Ahoj,pro mě velmi zajímavý dotaz-FVZ je jasný,u T-72 se spouštělo při výstřelu z kanonu nebo tlačítkem na jističové skříňce střelce.Ale bez spuštění FVZ-filtroventilačního zařízení?Vzpoměl jsem si,že u řidiče tanku je tlačítko,kterým se ovládá klapka na motorové přepážce mezi věží a motorovým prostorem přes ventil EK48.V případě brodů se klapka zavírá,jinak je otevřená,takže zásobování vzduchu přes ventilátor -větrák v motoru.Ale nejsem si úplně jistý.

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 23:00
od z archivu
Hezký den všem, T 72 neznám-škoda ... ? Jenže u T55 byla motorová přepážka zavřená a ovládala se manuálně z bojového prostoru u podlahy.

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 23:00
od z archivu
A já zase bohužel neznám tak dobře T-55,ale nějak to muselo být vyřešeno i u pětapadesátky...

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 23:00
od z archivu
Byl jsem celkem dobře s tankem obeznámený, ale opravdu nevím kde se bral vzduch u 55. Nikdy jsem po tom nepátral, bral jsem to jako běžnou záležitost a hle ... po dlouhý době .... Motorová přepážka se otvírala jen při brodění, jinak byla zavřená.

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 15 zář 2014, 23:00
od z archivu
Vzduch se ve vozidle objevuje přirozenou cestou. V případě zapnutí filtroventilace jde o nadměrné čištění bojového prostoru, ale teď mám trochu mezeru a nevím jestli to funguje jako odsávání. V tomto případě se vzduch do tanku přirozenými mezerami nasává zvenčí. U ochrany proti ZHN to funguje tak, že přes filtry se vzduch tlačí do bojového prostoru a vzniká přetlak. Ten nedovoluje kontaminovanému vzduchu zvenčí přirozený průnik do vozidla. Motorová přepážka slouží pro brody, protože motor je jinak dokonale utěsněn. Spotřeba motoru je vysoká a proto komínem přes přepážku doslova proudí vzduch. V normálním provozu není spotřeba osádky vysoká a tak stačí filtroventilace. Jen si pamatuji, že se to nějak přepínalo pro použití v normálním prostředí a pak při ochraně proti ZHN. Pokud by byl tank utěsněn dokonale, nemusela by se provádět příprava na brody tak zdlouhavě.

Re: Vzduch pro osádku tanku a jiných obrněnců č.18

PříspěvekNapsal: 03 led 2019, 20:41
od Vladimír Franěk
Při střelbě z tankového kanonu vnikly do vnitřního prostoru tanku spaliny a nabíječ musel zapnout ventilátor.Pokud to neprovedl,byl problém.