Řidiči tanku T-55A č.11

Vše co se týká samotné armády

Řidiči tanku T-55A č.11

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 15:23

Jako každý včelí úl má své dělnice, tak tankový pluk měl své tankové řidiče. Řidič tanku musel absolvoval PŠ v Martině, což bylo 5 měsíců tvrdého tréninku. Co jsem slyšel, tak opravdu to byl těžký záhul a pro někoho šikan:-)) jenže stokrát udělej jednu věc, aby dobře bylo výborně. V podstatě bylo pro nás ostatní štěstí, že při výběru k této specializaci se většinou nedobrolně určili frajeři, co opravovali zemědělský stroje či jezdili traktorem. Opravdu uměli opravit hodně poruch na tanku a že jich bylo. Dle mého mínění by žádný tank neujel 500km bez poruchy.Dostali těžce za uši a byli tak trochu nemluvní, ale většina z nich uměla tank ovládat skvěle.

Měl jsem tu čest a možnost porovnávat jak kdo ovládá tank. Když jsem přišel po příjmači na 2.tankovou rotu, tak jsem měl funkci nabíječ, docela fajn:-)) Velitel tanku byl špagát ppor. Jozef z Blavy, střelec Pepa z moravy a řidič pan řidič Milan Hohenkreuz co 1. specializaci dostal ještě v prvním roce vojny a byl z čech. Tenhle týpek mezi řidiči byl typický slovan:-)) menší, silnější a vždy provokoval velitele. Nikdy jsem nezažil takovou klidnou a rychlou jízdu v tanku jako s ním. Řazení u tanku tzv. kulisa, rozjezd na 2.ku atd. a pak hodně frajerů mělo problém zařadit další rychlost. Prý má převodovka kolem 400 ozubených kol u T55? Nevím. Tenhle Milan řadil jako v osobáku a bylo jedno jakou hajtru řídí. Když se tenkrát jeli zkoušky na mistra, tak to zabalil, protože by dostal hodnost "pošťáka" a musel by na delší cvičení v záloze-číslo tanku 505. Pro mě nejlepší řidič na útvaru. Hned po něm je Vojtek z Ostrožské N. Vsi, strašně hodný a slušný člověk, co pracoval s Lakatošem v lese. Velice rychlý v terénu-číslo tanku 102. Opravil jsem to-tank s číslem 123 měl Řezanina-pohodář. Pak mám zážitek s jedním goralem jménem Ján Gálik-Hroch, kdo je goral málo asi dnes ví, jsou svérázní chasníci ze Slovenských hor např. obec Lendak-tam se narodil. Jeho bratranec byl rajčákem na 3. rotě a zase Gálik.:-)) Když se spolu bavili, tak jim nikdo nerozuměl. To jsem již byl po půl roce střelcem v jeho tanku -číslo tanku 203 s vyorávačem. To jsem nezažil, ale ostatní starší ano, byl přesun na čas a velitel Rybka se ho ptal, stihnete to Gáliku? A ten šílenec co po veliteli roty jednou hodil kudlu:-), prohlásil: áno. Jak pravil, tak se stalo a opravdu dojel s krtkem v čas. Jenže střelec měl rozbitou hubu a bez zubů. Ostatní nebyli na tom lépe:-)) Tahali je v cíli z tanku ven. Pamatuju si zimní přesun v bojovce a on s krtkem-(vyorávač) vymetl pořádnou díru, asi nedokončený okop pro tank a jemu se otevřel rajčářský poklop. Rajčařský prostor plný sněhu a on v klidu, ptám se Jano dobrý a on že: áno, protože byl goral. Mě ovšem táhlo na nohy:-)). Měl jsem ho rád pro jeho povahu, ale byl schopný všeho. Bylo opravdu velice znát, když měl řidič na starost provozní tank. Byl vyježděný a uměl. Takový Pavol Smoleň-Pšonek, měl uložku a skoro nejezdil, pak dostal provozku a hle byl dobrý. Zažil jsem řidiče mazáky, kteří i v očích stejně starých řidičů byli za hlupáky, prostě sračky, co nic neuměli, ale krásně o tanku v hospodě hovořili:-)) a domů psali. Měli prostě strach využít potenciál stroje.

Pak nastal čas, že mazáky odcházející do civilu vystřidala omladina. Učili se jezdit na dráze, aby necukali s tankem, poslouchat pokyny velitele a věřit, že se nemůže převrátit, když dostane kopanec do hlavy, že má zastavit a když dva tak musí jet. Měl jsem solidního řidiče Mózu, taky dostal rady jak a co dělat od nás mazáků i z úst velitelů:-). Jenže s tankem se nejezdí jen na dráze, ale i v těžkém terénu a při špatném počasí. Noční přesuny v pochodce v dešti nebo při sněžení nebyly zrovna projevy o globálním oteplování z huby V.Klause. No pak nastalo doplnění naší roty ještě několika mladšími řidiči a to bylo peklo:-)) Čím větší frajer v civilu o to větší blb na vojně a v krizových situacích:-)) Jméno toho kluka opravdu nevím, sice vypadal jako ostříhaný Brian Connoly, ale zpívat neuměl a byl to hlupák. Protože přišli celkem pozdě a na zimu, tak se museli naučit jezdit jak to má být. Projížděli si již mnou zmíněný tankodrom za TSC a mi po nich házeli sníh se snahou zaflákat jim periskopy, házeli dýmovnice a dělobuchy:-)) Celkem to ustáli a pak to přišlo. Doplnit osádky tanku, což jsem zrovna musel být já? a opět absolvovat okruh s mostovkou, brodem, minovým polem a už ani nevím čím. Mostovka je podle mě asi nejtěžší nástraha pro řidiče, protože skoro on nevidí kam jede-čumí na nebe. Vše ustál a pak přišel brod. No, takovou blbost co přišla udělá jen blbec. Najel do toho brodu, který byl z panelů, ale po sešikmené stěně která měla úhlel 60st., protože se netrefil na základovou desku a už jsme byli otočený na věži. Velitel skoro "vykouřil" nabíječe a já visel přes závěr kanonu. Jeho nájezd na stěnu jsme s velitelem viděli v periskopech, ale ... Ten blb v šoku ještě zapnul vše co mohl. Ihned jsem ho nakopal do hlavy a poručil mu, aby vše ihned vypnul a otevřel "rajčák". Sice byl úplně mimo, ale naštěstí to udělal a osádka v klidu vylezla ven poklopem řidiče. Nu a pak to jsem se na rotě krásně opil:-)) Kdo se s tankem převrátil a nic se mu nestalo? Z našeho pluku jen 4 vojáci. Toho mistra v jízdě a o znalostech tanku získal jen prdelovrt Milan Gregor z Herálce, ostatní to sabotovali.

Všem tímto schopným řidičům tanku děkuji i když ty stovky, co jich sedělo za rajčáky neznám.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Řidiči tanku T-55A č.11

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 15:23

Jako technik jsem dělal jen s rajčákama a vesměs na ně vpomínám v dobrém. Považoval jsem je u tanku za nejdůležitější. Hlavně teda u provozek. Jednoho co řídil T 55 mám za souseda a taky je to číslo. Jen nesmíme v hospodě moc vzpomínat. Člověk tak spokojeně pije a pořád vyhráváme a najednou zničeho nic zjistíš, že jsi padnul na poli cti a slávy, bohudík teda jen čelem na stůl.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Řidiči tanku T-55A č.11

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 15:24

Pepo-Kobylo,napsal jste vyznání řidičů tanků velmi hezky.Dle mého názoru to byli u tankistů největší dříči a nejvíce toho snesli.Za 6.let co jsem velel tr.a pak i v dalších letech co by NŠ a vel.praporu jsem si užil s nimi své a vím co dokázali.Mám i jeden smutný příběh,kdy jsem cca v roce 1979,musel s tanku na Boleticích vytahovat mrtvého řidiče jméno si stále pamatuji-svob.Mašek,bylo to při nácviku na nějakou ukázku,on si jak všichni řidiči tanků znají drátkem,zajistil pojistku řidičského příklopu a v pochodové poloze najej na strom a tento padající strom jednou větví mu prorazil v zátylku hlavu.Krve jak s prasete,všichni utekli,a já ho musel vytahovat s tanku-nic příjemného.Nejsmutnější na tom bylo,že 20.min.před touto událostí jsme vedle sebe dlabali s ešusu a říkal mi,že by se potřeboval podívat domu za přítelkyni,že uvažují o svatbě.Příběhu za cca 11 let služby u tankových vojsk by bylo daleko více.Abych se přiznal na většinu těchto kluků mám dobré vzpomínky.Ty špatné za 20 let co jsem už v civilu, jsem už ze své hlavy dávno vytěsnil.Občas se mi dodnes při mých cestách po republice stane,že mě někdo zastaví a zeptá se ......nesloužil jste náhodou u tankistů,jste mi povědomý.Většinou to skončí jako v roce 1995,když jsem s kamarádem čekal v Žilině na autobus do Prievidze.,Ja si jen odskočil do bufetu na pivo,měli též za 10,-Sk borovičku,tak jsem si jednu dal.Za chvíli tam stály další 3,při otázce,že jsem si obědnal jednu,vztali dvá hromotluci a spustili pán nadporučík veď jsme pod Vámi sloužili jako vel.tanku,tak si štrnknem.Výsledek,za 45.min jsem jen s velkou námahou stíhal autobus.A takových vzpomínek by bylo daleko více.Holt,dnes už nám zbyly jen Ty vzpomínky.Ale i tak díky.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Řidiči tanku T-55A č.11

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 15:24

Pane Dohnale, já si občas sednu k "počítači", který mě ze 70% živí a rád do zdejšího fóra něco přidám. Přiznám se, že vše co zde zveřejňuji je pravda a nemám potřebu si nic vymýšlet. A s tou pálenkou máte tak trochu pravdu, ale mě nikdy nechutnala:-)). Pamatuji, když vojákům ze Slovanska posílala skoro každá rodina pálenku-lavorovicu v konzervě.:-)) , raději si dnes dám J.B. Z mého města se potkávám jen s kuchařem co fachčil na ČTZ. Jednou jsme popili hodně piv a předevšemi řekl krutou pravdu: Pepa a ostatní rumuni seděli v tanku skoro pořád. Stabilizátorčíka V.Holuba jsem už dlouho neviděl. A máte pravdu, jen to příjemné je fajn udržel v mozku. "Jenže co dnes ti "po nás znají"? Možná škoda, že to nepoznají:-)) Do dnešního dne jsem nepotkal žádného rajčáka z pluku.

A jedna vzpomínka na závěr. Rajčákovi Gálikovi zvaný Hroch, praskla hadice u posilovače řízení, on zasranej od oleje a bez posilovače jel dál při cvičení. Pak jsme prostror pro řidiče museli s nabíječem vyčistit.:-))
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Řidiči tanku T-55A č.11

Příspěvekod z archivu » 14 zář 2014, 15:24

Pepo-Kobylo,já jsem nikdy nezapochyboval o tom,že by jste si zde vymýšlel,neboť člověk za ta léta,co jsem prožil u tankistů,si dokáže vždy představit co je pravda a co je vymyšlené.To víte my rodáci s Valašska,jsme vždy slibovici považovali za Valašský penicilín.Pokud ještě žil otec,tak vždy něco poslal,neboť na Valašsku,i za minulého režimu,si každý s pálenice odvezl jen výsledek svého snažení - kupovaná slibovice to už není ono.V dnešní době už také dávám přednost kvalitnímu koňaku,nebo Bourbonu - holt už nevydržím to co v mládí.Je fakt,že mou zálibou je cestování,tak že jak člověk křižuje republiku tak občas někoho potká,neboť za 22.let služby u armády,bylo mnoho vojáku co jsem poznal.Ale i tak děkuji,že si člověk alespoň virtuálně může povzpomínat na svá léta prožitá v armádě.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)


Zpět na O ČSLA všeobecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků