Vyprošťování tanků a jiné techniky

Vše co se týká tanků, obrněných vozidel, automobilů atd.

Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:57

Existovala určitá směrnice snad "Vojsk" pro vyprošťovací a ženijní práce u tankové armády. Jak se přesně jmenovala nevím, ale určitě se zde na fóru najdou odborníci např. jambrex, K.Dohnal a další, kteří vysvětlí více. Velice matně si na ni vzpomínám a dokonce jsem si z ní i četl. Dodnes si pamatuji na obrázek, kde byly kmeny stromů uříznutý asi metr nad zemí a klády s těmi pahýly měli sloužit jako protitanková zábrana. To mělo nahradit betonové jehlany v přírodě. Rovněž v tý "směrnici" byly návody, jak vyprostit techniku pomocí různých kladek i stromů. Technika většinou zapadne či jinak znehybní v terénu pro všechny nepříjemný, sníh a bahno. Bahna je někdy tolik, že až po kolena. To jsem zažil a určitě všichni, co se "motali" na VVP, Nejvíc bahna bylo snad na Doupově. Holiny - gumáky vojáci neměli :-) Jo několik lampasáků mělo natažený atomkecky, ale jinak ....

Vyprošťování techniky není zrovna "čaj v pět hodin", Zúčastnil jsem se několikrát vyprošťování tanku a celkem těžká a nebezpečná záležitost. Každý tank měl ve výbavě dvě ocelová lana s oky a vyprošťovací kládu. Ta se upevňovala na pásy pomocí slabších lan. Slabší lano sloužilo i k natažení spadlého či rozdělaného pásu pomocí rozety. Ideální byl upravený tank VT, jenže ten nebyl vždy k dispozici. No i když ... v jednou mém článku se zmiňuji o převrácení tanku na věž na tankodromu u TSC. Přijel z parku vyprošťovák, měl to jen 1 km jízdy a že tank vytáhne z betonovýho koryta. Kolem toho bylo celkem veselo a nastal tanec. VT se ukotvil, obsluha natáhla lano a že tank, který byl na věži vytáhnou raz dva. Odvinulo se lano z navijáku mělo délku cca 20 m. Můj ročník - zkušení mazáci jsme zmizeli do houštin, aby po nás nikdo nic nechtěl, pokuřovali a z bezpečné vzdálenosti sledovali divadlo. Několik myšáků a aktivních trumpet se snažilo pomáhat lampasákům s vyproštěním. A celkem nedbali na nebezpečí. Převrácený tank se povedlo propojit s VT a ten zapnul naviják. Najednou rána, jako když starej Humberto zapráskal bičem a lano prasklo :-) Naštěstí nikoho neseklo, to by chudák nerozdýchal. Konec představení jsme neviděli, protože jsme šli do kasína a večer byl důvod k oslavě. To cikán Ferry opět nezklamal a zajistil alkohol na rotu.

Vzpomínám si, jak jsem v osádce s řidičem zvaný Pšonek vlítli v pochodovce do okopu plnýho vody, sněhu a ledu. Pšonek vyletěl z rajčáku jako papírovej čert a mi taky. Jak měl mastný čerňáky, tak nebyl vůbec mokrej :-) Jenže stejně musel po částečném odsátí vody zpět. Přijel tank z čety a že nás vytáhne. Tak jsme natáhnuli lana, zapřáhli tanky a nic. Přijel další tank a opět, zapřáhnout a teď si vzpomínám, že lana byly do kříže, všechny tři tanky na povel zabraly a hle, Pšonek vyjel z okopu. Odpřáhnout, uložit těžký lana zpět na tanky a hurá do "boje". Podotýkám, že u vyprošťovanýho tanku byl řidič v bojovce, ostatní za tankem. Viděl jsem i vyprošťování zatopenýho tanku, to je trochu naročnější, ale při patřičném nácviku to jde celkem rychle. Při nočním nácviku měli lepší čas než ve dne:-) Zatopit tank se podařilo díky obsluze na břehu, špatně zavřeli dekly nad motorem.

Slyšel jsem historku při vyprošťování tanku pomocí VT 55: jeden "nepozora" stál rozkročmo pod napínacím lanem. Napnutý lano mu solidně promasírovalo vnitřní stehna a jen o pomyslný chlup nepřišel o koule. Příště si určitě našel vhodnější místo pro masáže :-)
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:57

Když uřízneš strom ve správné výšce a řidič si toho nevšimne může se možná stát, že najede na pahýl korbou a jeden pás jde do vzduchu. Nemusí se z toho jen tak vyprostit a poskytuje snadný cíl. Jednou jsem viděl najet tank na takovou zvláštní vyvýšeninu. Bylo to z kopce, takže najel celou korbou a pásy zůstali v luftě. Celkem sranda v míru. Museli jsme ho potáhnout. Pod palbou by to asi bylo horší. Samovyproštění kládou jsem jaktěživo neviděl. Jen jsem dostal upozornění ať to nedělám. Všechen matroš by šel do hajzlu. Dvě lanka, dva klíny a kláda. Z vnější strany pásu se uprostřed vyčistil vodící klín článku. Někteří ani nevědí že to jde. Do toho se vrazily ty klíny, z nich šli dvě oka pomocí lan a do nich kláda. Je to dost umění a makačka. Lepší je chytnout ho na kříž lanama dalším tankem. Všichni pryč, řidiči do bojovky, jen technik ukazuje, tak aby ho oba viděli. Někteří znalci tvrdili, že když zapadne T 72, tak je kláda zbytečná a utopí se tam taky. Ono je taky nutné zjistit, kterou stranou je ho lepší vytáhnout. Jak to děláš proti hlíně, tak se to nemusí podařit a o to víc zapadne. Ale to dáš pokyn řidičům, jeďte tu díru vlevo a hned ten první tam vpravo zapadne, takže zjistí, proč byl ten pokyn vydán a díky vyprošťování si to zapamatuje.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:57

Pepo-Kobylo s vyprošťováním tanku s Vámi plně souhlasím.Je to velice těžká a riskantní práce.Dodnes vzpomínám na jeden případ,kdy jsem jako mladý poručík v polovině sedumdesátych i s cca 6 nebo 7 tanky zapadl na jednom divizním cvičení ve VVP Boletice a to v lokalitě Ondřejov.Jednalo se o dobu,kdy cca do roku 1972 museli tehdejší ČSLA opustit všíchni důstojníci a praporčíci,kteří neprošli prověrkami.Jednalo se o velice schopné vojáky s povolání,kteří svému řemeslu rozuměli.S některými se stýkám dodnes,i když se jedná už o velmi staré lidi.No a zůstali jen Ti praví s pravou knížkou v levé kapsi.Musím uznat,že mezi propuštěnými byli i někteří bývalí vládní vojáci,kteří bylii nejlepší důstojníci co jsem během služby poznal.A tak zůstali většinou starší důstojníci kteří byli aktivování po roce 1948 a někteří neměli ani maturitu.Toto se týkalo i našeho nového velitele praporu v hodnosti majora.Při daném cvičení jsme měli imitovat úder do boku nepřátelského útoku.No a moje rota dostala za úkol provést tuto protizteč v prostoru Ondřejova.I přesto,že jsem vel praporu několikrát tvrdil,že toto je nemožné z důvodu bažin,které jsou i vyznačeny mapě.Bylo mi jen řečeno,že nějáký mladý absolvent mu nebude říkat co má dělat.Výsledek byl ten,že jsem s výše uvedenými tanky zapadl,i přesto že v noci bylo 25 stupňů pod nulou.Vyproštování bylo velice náročné a ani 3 tanky za sebou nebyly schopny s některými tanky pohnout.Výsledek byl ten,že při tom odešly u dvou tanků spojky a zbylé tanky jsme museli vyprošťovat s VT přes dvé kladky-tuto dřinu vidím dodnes před očima.Neboť kvůli bažinám musel VT stát dost daleko a tahání lana nebyla žádna sranda,a došlo i přimému k fyzickému napadání mezi osádkami tanku a osádkou VT,neboť zima a námaha sehrály své.

Je pravdou,že jsem při vyprošťování tanků nikdy nedovolil postávat vojáky v blízkosti a řidič vyprošťovaného tanku musel vždy být v bojové poloze.Prasknutí lana jsem zažil několikrát,ale na štěstí bez nějakého úrazu.Základ byl vždy zapřáhnout lana do kříže.

Na brodění na Nučničkách na Labi jsem též viděl vyprošťování tanků,kdy se při ukázce vyprošťování zamotalo lano do pásu a posádka musela opustit zatopený tank.Pojinta spočívala v tom,že všíchni opustili tank až nabiječe, který neuměl plavat,a tak se přidržoval brodícího komína a křičel že neumí plavat.Ale na konec dopadlo vše dobře.

I když jsme na všech tancích vozili klády tak samovyprošťování s těmito klády jsem nezažil,nebo už si nepamatuji.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:57

ta to jó .... našla jsem tohle vyprošťování... na youtube http://www.youtube.com/watch?v=eDrInjyiwB8 je to jenom buldo ale také moc práce..
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:58

http://www.youtube.com/watch?v=LvoLeiT429Q tady jsem našel jednu úplně klasickou ukázku vyproštění, ale hlavní problém byli lidi na korbě když zapadl. Kdyby to jel víc vlevo a bez lidí, větší rychlostí, tak by to asi dal. Přesně tímto způsobem se tahaly tanky na Doupově, tady to měli na jistotu na dvě lana, ale jedním by ho dal taky. Díra nic moc, na Doupově byly horší.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:58

Jamrexi,nemohu si pomoci,ale řidič na ukázce byl typický nevycvičený amatér.Když na vyjížděl do muldy,měl přidt plyn na maximun a krásně by vyjel.Při opakovaném vyjezdu vždy vyjížděl na stejném místě,a tudíž zákonitě skončil "na břichu".Při vytahování jsem nepochopil,proč oba dva nevyrazili najednou.Na Boleticích jsem tank vytahoval i dvěma tanky-ukázka typický způsob vyprošťování.Jedno lano,by první tank tahalo stranou-výsledek by byl nula.Jednim lanem se většinou tahaly OT a pod.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:58

Šlo mi o to vyproštění, k těm pochybnostem o kvalitě řidiče nemám co dodat.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)

Re: Vyprošťování tanků a jiné techniky

Příspěvekod z archivu » 15 zář 2014, 22:58

normálně bych se asi styděla. Tedy nevím přesně ještě jsem takovou mašinu neřídila ale asi bych svolila při tom houpání jinou cestu.
z archivu
 
Příspěvky: 4384
Registrován: 29 srp 2014, 16:04
Blog: View Blog (0)


Zpět na Technika ČSLA

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron