El Carlosi, ono to s tím trpěním imperialistických nápisů nebylo až tak přísné.
Ochrannou známku MY DAY si u Úřadu průmyslového vlastnictví (považ, i takové úřady soudruzi měli) nechal zapsat v roce 1954 podnik zahraničního obchodu MOTOKOV (dokonce obchodovali se zahraničím!). Značka je dosud platná, dokument je na
http://isdv.upv.cz/portal/pls/portal/po ... 00&plan=cs.
Když navštívíš stránku
http://staresvitilny.cz/my-day/index.html, uvidíš jenom zlomek civilních a vojenských svítilen MY DAY. Jestli tam najdeš typ, který máš Ty a kamarád, napiš do fóra.
Jedna vojenská odbornost měla způsob nošení svítilen stanoven přímo ve výstrojním předpisu a to směrníci, viz.
http://www.csla.cz/, záložka VÝSTROJ, odrážka *Směrníci.
Jejich svítilna tříbarevná ale nebyla totéž co svítilna signální. Směrníkova svítilna měla filtry zelený, červený a oranžový, tedy jako semafor, protože ji používali při řízení dopravy. Též ji bylo možno přepnout do režimu, kdy blikala jako majáček. Vyobrazena je na
http://staresvitilny.cz/my-day/slides/daimon (24).html
Oproti tomu původní signální svítilna měla filtry červený, zelený a modrý. Červený a zelený bylo možno použít pro signály (například podle tabulky ve Cvičebním řádu) a modrý jako tlumené světlo, viditelné jen z malé vzdálenosti.
Jednotka pochodující v noci po veřejné komunikaci musela být opatřena vpředu bílým, na konci tvaru červeným světlem. Řešilo se to právě za pomoci signálních svítilen, jedna vpředu, druhá na konci, vojáci ji měli připevněnu na opasku provlečením pod koženkový pásek na svítilně.
Protože svítilny byly někdy "nedostatkovým zbožím", používal jsem v obchodě zakoupenou, která je vyobrazena na
http://staresvitilny.cz/my-day/slides/myday (4).html. Byla lehká, malých rozměrů, dobře svítila, uvnitř bylo místo pro dvě náhradní tužkové baterie a náhradní žárovku. Posvítil jsem s ní na cestu i několika soudruhům generálům a imperialistický nápis na ní jim nevadil.
K nošení svítilny se dal dobře využít například pás služební. Na jednom náprsním řemenu byly v kůži zhruba ve výši ramene vyraženy otvory a v jednom z nich byl zasazen soustružený mosazný trn (žádná samovýroba, s tímto trnem se pás fasoval). Na tento trn se upevní svítilna za pomci otvoru v koženkovém pásku pod svítilnou. Chtělo to ale malé vylepšení - obstarat si ještě jeden trn, aby se dala svítilna přichytit i druhým koncem pásku a nehoupala se.
A kdybychom si chtěli otevřít část fóra k signální svítilně, věděl by někdo, k čemu přesně sloužily dva barevně označené otvory na boční straně svítilny?