Doprovod tanku T-55A do Nového Jičína.
Jako myšák jsem byl 3x odeslán jako ozbrojený doprovod tanku a do N. Jičína, kde se prováděla generální oprava techniky. Složení doprovodu bylo celkem náhodné až na řidiče tanku, který musel předat všechno vybavení tanku. Nebylo toho moc, bedna „brodička“, bedna s výbavou na léto a zimu a vlastní tank. Ten byl v podstatě už v komatu, měl své odslouženo. Historie každého tanku začínala jako U-uložená technika, Up-uložená provozní technika a P-provozní technika, což vlastně sloužila k výcviku osádek. Tank se navagonoval a osádka s důstojníkem, což byl v tomto případě ppor. „Kódl“ Kadlec se zabydlela v dřevěným vagonu, který sloužil jako noclehárna, strážnice a jídelna:-)). Spát na prohnutý dřevěný lavici nebyl žádný all inclusive v Eliat, ale šlo jen o dvě noci. Dostali jsme konzervy, chléb a kanystr s vodou, nesměla chybět vycházková uniforma a peníze. Naši sestavu zapřáhli do nákladního vlaku, řekli nám číslo převozu a tradááá. Cestou jsme mastili karty, poslouchali radio a při každém zastavení musel určený strážný vystoupit a hlídat oba vagony. Mě se stalo asi tohle. Večer jsme zastavili před Přerovem, všichni spali a tak jsem vystoupil oblečený v maskáčích, opasek se sumkou (cca 60nábojů), bodákem a se samopalem. Zapálil jsem si cigaretu a pomalu se rozkoukával. Od našeho vagonu jsem se trochu více vzdálil a díval se na město ozářené v dáli. Jenže, v tom se souprava rozjela a celkem rychle, nevěřil jsem jaké zrychlení má elektrická mašina. Rozeběhl jsem se a chtěl naskočit na vagon, ale zakopnul jsem a ryl jsem hubou v kamení. Samopal mě praštil přes hlavu a vlak byl v trapu. Co teď? Kousek bylo hradlo a tak jsem k němu zamířil. Noční směna byla fajn, udělali mi kafe a řekli, kdy pojede vlak do Přerova. Nastoupil jsem do osobního vlaku jako trhan, roztržený kalhoty a samopal přes rameno. Lidé koukali co jsem za exota a přitom já byl součástí ozbrojené "hráze proti kapitalismu". V Přerově jsem vyhledal jeden barák, z kterého obsluha šibovala vagony. Řekl jsem jim číslo převozu a že prý tank stojí na 61. koleji. Venku byla Londýnská mlha a říkal jsem si kde najdu 61. kolej v tý mlze. Nenašel jsem naši soupravu, protože ji mezi tím přešibovali jinam. Opět jeden hodný nádražák mi ukázal cestu-takový malý Český Světlonoš:-)), ale nejdřív jsem navštívil bufet, který jsem cestou objevil. Po nalezení vagonu, jsem zbytek vzbudil a ztečí jsme se vrhli na bufet. Bylo to již nad ránem a mlha celkem mizela. Odpoledne jsme konečně dorazili do Jičína, kde jsme se ubytovali a další den nastalo odstrojování tanku a předávaní vybavení. Pracovní den začínal v 7 hodin a končil v půl 4.tý. A pak něco nevídaného, volno do 22 hodin. Takhle to trvalo celých 10 dní. Pak jsme převzali jiný zgenerálkovaný tank, který opět začínal svoji dráhu U-uloženka, přijel lampasák, opět cesta zpět do Čáslavi po železnici a rutina v hlídání tanku před případnými zloději a špióny:-))