od z archivu » 15 zář 2014, 22:18
Ano, bylo to tak.Vyráběly se "v licenci" měly jinak uspořádané boční pancíře a byly v nich motory Tatra.V šedesátých létech byly u motostřelec-kých a dalších jednotek, já jsem je zažil u průzkumných praporů, kde byly začleněny v sestavě pozemní průzkumné roty, v četě byly 3 ks, výzbroj měly pouze lafetu na lehký kulomet vz. 59.Byly v provozu, tzn. cvičilo se na nich, byly prováděné cvičné jízdy používaly se i na cvičeních.Jednou z tech.slabin OT-810 bylo to,že u motorů "ulítávala" řemenice, která poháněla větrák a dynamo a tím bylo OT nepojízdné.V terénů byly obratné, říkalo se,že kdyby uměly plavat, tak je to nepřekonatelné OT na svoji dobu.Postupem doby se na ně dělala nástavba pro tarasnici a byl použivané jako stihače tanků.Pamatuji se, že na nějakém cvičení průzkumného praporu, který měl v sestavě do sedmdesátých let i tankovou průzkumnou rotu s T-54, tak na cvičení byla sestava průzkumné skupiny 3 OT- 810+ OT-810 spojovací +1 tank T-54 , ktery na závěr činnosti této průzk. skupiny táhl za sebou na laně propojené všechny 4 OT-810, které byly nepojízdné.Někdy v roce 1974 byly ukládány do NZ/nedotknutelné zásoby/, kde byly určené pro vytvářený B utvar (dvojče průzkumních praporů) do kterého byly v případě mobilizace povolávány záložníci z místa bydliště do 48 hodin a byl tak vytvářen záložní útvar. Tyto OT-810 byly ošetřeny, zakonzervovány,(všechny otvory, poklopy a průduchy byly zatřeny speciální voskem a do něho byla zažehlena tkanina), OT-810 bylo vyzvednuté a celé bylo "zasunuto" do ohromného "pytle" z PVC, který byl zavulkanizován a byl z něho vysán vzduch a OT-810 se tak celé položilo pásy na dřevěné lyžiny/fošny. Tuto konzervaci prováděl voj. výzkumný ústav techniky z Doks a udajně jak vzpomínám,takúdajně jedna konzervace stála tehdy asi 15 tisíc Kčs, což bylo dost peněz a přesně za 14 dnů po ukončení této konzervace OT- 810 (asi 20 OT),tak tehdejší MO ČSSR gen. Dzúr vyhlásil ostrou mobilizaci a vše se rozřezalo, odkonzervovalo a OT-810 byla vyvážena po vlastní ose do lesů, kde byly zmobilizovaní záložníci, kterí po tzv. stmelení odjeli na mimořádné cvičení na Boletice.V životě jsem stím nejel, ale protože byla potřebná každá ruka,aby se stihla norma pro vývoz techniky z kasáren, kdo jsme měli řidičák na "velkou techniku" tak jsme vyváželi tyto OT z kasáren, kde jej technici odkonzervovali, nahodili motor, prohřáli ho,řekli mi jak se ovládá,- dej tam trojku a jeď.Sám po městě a dlažbě, klouzalo to, jak se pásy smýkaly,ale muselo se to držet na plynu, ven bylo vidět pouze průzorem-štěrbinou, to jste jen viděli jak lidi mizí z ulice, byl to zážitek, točit volantem, který byl šikmo,ale negativně umístěn, tedy zklopen dovnitř korby a co se nedotočilo, koly,tak se pomáhalo "rajčáky" jako u tanku. Šílené pro ovládání. jafor