Existovala určitá směrnice snad "Vojsk" pro vyprošťovací a ženijní práce u tankové armády. Jak se přesně jmenovala nevím, ale určitě se zde na fóru najdou odborníci např. jambrex, K.Dohnal a další, kteří vysvětlí více. Velice matně si na ni vzpomínám a dokonce jsem si z ní i četl. Dodnes si pamatuji na obrázek, kde byly kmeny stromů uříznutý asi metr nad zemí a klády s těmi pahýly měli sloužit jako protitanková zábrana. To mělo nahradit betonové jehlany v přírodě. Rovněž v tý "směrnici" byly návody, jak vyprostit techniku pomocí různých kladek i stromů. Technika většinou zapadne či jinak znehybní v terénu pro všechny nepříjemný, sníh a bahno. Bahna je někdy tolik, že až po kolena. To jsem zažil a určitě všichni, co se "motali" na VVP, Nejvíc bahna bylo snad na Doupově. Holiny - gumáky vojáci neměli :-) Jo několik lampasáků mělo natažený atomkecky, ale jinak ....
Vyprošťování techniky není zrovna "čaj v pět hodin", Zúčastnil jsem se několikrát vyprošťování tanku a celkem těžká a nebezpečná záležitost. Každý tank měl ve výbavě dvě ocelová lana s oky a vyprošťovací kládu. Ta se upevňovala na pásy pomocí slabších lan. Slabší lano sloužilo i k natažení spadlého či rozdělaného pásu pomocí rozety. Ideální byl upravený tank VT, jenže ten nebyl vždy k dispozici. No i když ... v jednou mém článku se zmiňuji o převrácení tanku na věž na tankodromu u TSC. Přijel z parku vyprošťovák, měl to jen 1 km jízdy a že tank vytáhne z betonovýho koryta. Kolem toho bylo celkem veselo a nastal tanec. VT se ukotvil, obsluha natáhla lano a že tank, který byl na věži vytáhnou raz dva. Odvinulo se lano z navijáku mělo délku cca 20 m. Můj ročník - zkušení mazáci jsme zmizeli do houštin, aby po nás nikdo nic nechtěl, pokuřovali a z bezpečné vzdálenosti sledovali divadlo. Několik myšáků a aktivních trumpet se snažilo pomáhat lampasákům s vyproštěním. A celkem nedbali na nebezpečí. Převrácený tank se povedlo propojit s VT a ten zapnul naviják. Najednou rána, jako když starej Humberto zapráskal bičem a lano prasklo :-) Naštěstí nikoho neseklo, to by chudák nerozdýchal. Konec představení jsme neviděli, protože jsme šli do kasína a večer byl důvod k oslavě. To cikán Ferry opět nezklamal a zajistil alkohol na rotu.
Vzpomínám si, jak jsem v osádce s řidičem zvaný Pšonek vlítli v pochodovce do okopu plnýho vody, sněhu a ledu. Pšonek vyletěl z rajčáku jako papírovej čert a mi taky. Jak měl mastný čerňáky, tak nebyl vůbec mokrej :-) Jenže stejně musel po částečném odsátí vody zpět. Přijel tank z čety a že nás vytáhne. Tak jsme natáhnuli lana, zapřáhli tanky a nic. Přijel další tank a opět, zapřáhnout a teď si vzpomínám, že lana byly do kříže, všechny tři tanky na povel zabraly a hle, Pšonek vyjel z okopu. Odpřáhnout, uložit těžký lana zpět na tanky a hurá do "boje". Podotýkám, že u vyprošťovanýho tanku byl řidič v bojovce, ostatní za tankem. Viděl jsem i vyprošťování zatopenýho tanku, to je trochu naročnější, ale při patřičném nácviku to jde celkem rychle. Při nočním nácviku měli lepší čas než ve dne:-) Zatopit tank se podařilo díky obsluze na břehu, špatně zavřeli dekly nad motorem.
Slyšel jsem historku při vyprošťování tanku pomocí VT 55: jeden "nepozora" stál rozkročmo pod napínacím lanem. Napnutý lano mu solidně promasírovalo vnitřní stehna a jen o pomyslný chlup nepřišel o koule. Příště si určitě našel vhodnější místo pro masáže :-)